Monday, February 22, 2016

Tematrio: böcker jag borde läsa snart

Lyran frågar efter böcker vi äntligen kommit oss för att läsa eller böcker vi snart äntligen borde komma oss för att läsa. Jag har inte läst ut några långvariga läslisteböcker på senare tiden (mina läslistor blir sällan särskilt långvariga) men de här står på brådskande tur:

Lev Tolstoy, Krig och fred. Jag älskar ryska klassiker, så varför har jag inte än läst denna?

Charlotte Brontë, Villette. Jag älskar Charlotte Brontë, så hur kan jag ha missat den här?

Chimamanda Ngozi Adichie, Alla borde vara feminister. Ngozi Adichie är en av mina husgudinnor och jag gillar feministisk litteratur, så varför har jag inte läst den här ännu?

Ack, så många frågor, så få svar.

13 comments:

  1. Villette har jag faktiskt inte läst men borde läsa och för Krig och fred är det dags för en omläsning egentligen.

    ReplyDelete
  2. Jag har Alla borde vara feminister om du vill låna - kan skickas akut med posten om behov finnes. Tyvärr tar den ca 10 minuter att läsa och intrycket den gjorde på mig stod i proportion till det. Det är ingen riktig bok utan ett nedskrivet TED-talk.

    ReplyDelete
  3. Villette finns hos mig också. inväntar lämpligt tillfälle. Krig och fred skulle jag gärna läsa om

    ReplyDelete
  4. Villette är jättefin med översättning av Anna-Karin Malmström Ehrling, Per Ove Ehrling.

    ReplyDelete
  5. Åh, Krig och fred! En fantastisk bok. Tjock men bra :)

    ReplyDelete
  6. Tre böcker jag vill läsa. Krig och fred borde till och med finnas hos en nära släkting.

    ReplyDelete
  7. Ngozi Adichie har jag också med på lista - fast jag inte läst något än. Verkar som om hon verkligen är läsvärd!

    ReplyDelete
  8. Krig och fred är en sådan bok som jag önskar att jag hade läst, men som jag inte är säker på att jag orkar läsa ;)

    ReplyDelete
  9. Tre böcker som jag vill läsa, men har inte köpt hem någon av dem ännu.

    ReplyDelete
  10. En sådan bok som Krig och Fred borde man naturligtvis ha läst. Villette skulle jag verkligen vilja läsa, har redan tidigare blivit frestad. :)

    ReplyDelete
  11. usch det är inte lätt alltså! För många bra böcker! jag känner det själv ofta. Jag önskar mig mer tid haha XD

    ReplyDelete
  12. Jag har inte lyckats läsa något av Adichie än, det är en travesti! Har börjat på Americanah ett par gånger men inte kommit vidare - inte för att jag inte tycker om den, jag kan inte förklara vad det är. Men nu ska jag på en veckas semester med mycket lästid, så nu ska det väl äntligen bli av :-)

    ReplyDelete