Friday, February 26, 2016

Så tuktas en nätboggart

Bäst som vi satt där, Don Quijote och jag, så lutade sig någon från bordet bredvid över och la sig i samtalet. Det var professor Remus Lupin! Tänk att han också var i Bryssel och drack öl.

-Väderkvarnar, sa han, det är inte det enda problemet. Själv är jag nu anställd av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap för att jaga nätboggarts.

-Nätboggarts? Undrade jag - dem hade jag aldrig hört talas om.

-Ja, eller nättroll som de ibland slarvigt kallas. En slags shapeshifters som lever av att provocera människor på internet. De skriver hemska kommentarer eller skickar sexmeddelanden till unga tjejer på chatforum eller gör förskräckliga uttalanden bara för att förarga folk.

-Ja, sådana har jag ofta träffat på, bekräftade riddaren av den sorgliga skepnaden.

-Men det finns en enkel trollformel som snabbt tar kål på dem, fortsatte Remus. De tål nämligen inte att bli skrattade åt! Tänk på något skojigt och säg efter mig: Riddikulus.

Don Quijote och jag övade en stund. Och faktiskt, efter en liten stund hade vi skrattat ihjäl både en snuskhummer och en rasistboggart som försökte koppla in sig på min blogg.

2 comments:

  1. Jag skulle säga att som de flesta troll tål inte heller nätboggartarna (eller ska det vara engelsk böjning, som i texten ovan?) solen. I detta fall: att visa sig öppet. Vad jag förstår, är det få troll som klarar av att stå för sina åsikter om man träffar dem öga mot öga.

    ReplyDelete