Thursday, February 11, 2016

Operation Cobra (på tyska!)

När vi köpte vår lilla stuga för ett och ett halvt år sedan ingick det, förutom tysk mjukporr, en knippe actionthrillers från 80-talet. Det passar ju bra nu när jag har köpstopp och läser saker ur hyllan.

Jag läste Operation Cobra av A. J. Quinnell. Det är en spionhistoria om manlig vänskap. En amerikansk ambassadör tas som gisslan av kubanska säkerhetstjänsten och ska torteras för information. Amerikanska militären förbereder en jättesmart (läs: fullständigt orealistisk och orimlig) plan för att befria honom. Men under tiden hinner ambassadören och den kubanske förhörsledaren utveckla ett fullskaligt stockholmssyndrom...

Berättelsen är förvånansvärt underhållande och hela manlig-vänskap-temat är ganska intressant och väcker en del frågetecken. Om Quinnell bara hade kunnat låta bli att skriva så mycket skit om kvinnor hade det blivit en riktigt läsvärd actionhistoria. Nu blir det istället misogynt, sexistiskt och respektlöst, förutom alla faktafel om hur kvinnors underliv fungerar.

På plussidan: den här utgåvan var på tyska så jag lärde mig nya ord, till exempel Knilch som jag tror är ett svagt nedsättande ord som också insinuerar att personen det gäller är liten till växten.

No comments:

Post a Comment