Monday, February 8, 2016

Mord på brittisk privatskola

De sex böcker jag lämnade på jobbets bokbytarbord var allihop försvunna inom två dagar. Hoppas att någon blev glad av dem!

Boken jag tog i utbyte, Elizabeth Georges Well-schooled in murder var väl ingen höjdare. möjligen lite underhållande för stunden. Thomas Lynley och Barbara Havers utreder ett mord på en skolpojke och alla spåren leder till en dyr privatskola. Det blir en orgie av fördomar om rika unga britter på internat.

Det var länge sedan jag läste Georges äldre titlar. Debbie och Simon St James är ju tack och lov utfasade i de senaste böckerna - här blev jag plötsligt och tydligt påmind om varför jag har varit så glad för det. I Well-schooled in murder går den ena sidoplotten ut på att Debbie inte kan få barn eftersom hon gjorde en abort som ung och nu "straffas för sin synd". Suck. Otillbörlig moralism när den är som sämst.

2 comments:

  1. Den har jag läst (för väldigt länge sedan) och tyckte att det var en av de sämre i serien. Däremot gillar jag de huvudpersoner som du är glad över att de har försvunnit :-) Tycker att George ändå är rätt pålitlig som författare; man vet hyfsat vad man får. Det är oftast tjocka romaner på många hundra sidor, med mängder av bra miljöbeskrivningar och otaliga bakgrundshistorier till de personer som figurerar i handlingen. Och några moralkakor och lite kärlekstrams, men på det hela taget underhållande kriminalromaner. Jag uppskattar att poliserna får ta så stor del, annars agerar ofta hjältar på egen hand och stadens poliser får bara hämta upp skurkarna i slutet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillade George bättre förut men måste tyvärr säga att jag börjat ledsna lite. Fast jag älskar fortfarande Barbara Havers! Jag upplever att Debbie och Simon antingen är sliskigt kära och det blir sentimentalt, eller så har de krångliga missförstånd där hon får vara ett våp och han en manlig beskyddare och det blir sliskigt och sentimentalt... Nåja. Men nej, helt klart inte en av hennes bästa.

      Delete