Sunday, February 7, 2016

Hermione, woman of colour?

Hur ser egentligen Hermione Granger ut?

Jag vet, jag reagerar långsamt, det här är gamla nyheter. Men bättre sent än aldrig! Sent förra året blev det uppståndelse i Storbritannien över att en teateruppsättning av Harry Potter skulle låta svarta skådespelaren Noma Dumezweni spela Hermione.

Kan Hermione vara svart? J. K. Rowling själv applåderade teaterns casting och påpekade att det inte står någonstans i böckerna att Hermione är vit. Det är något som vi läsare själva får för oss. Det som beskrivs av Hermiones utseende är: bushy hair, brown eyes, big teeth.

Jag har tänkt på det förr, att Rowling är så sparsam med utseendebeskrivningarna. Den enda hudfärg som nämns i Harry-Potterböckerna är Draco Malfoys: han är blek. Quidditchspelaren Angelina har långa rastaflätor, men det står inget om huruvida de är blonda eller svarta.

Jag gillar J. K. Rowling, hon är klyftig och generös. Jag hade aldrig kommit på det själv, men nu när jag haft den här aha-upplevelsen ska jag försöka läsa nästa Harry Potter med en svart Hermione. Återkommer om resultatet.

Läs också den här intressanta krönikan om Hermione och hudfärg.

2 comments:

  1. Har inte läst böckerna, bara sett filmerna och är van vid Emma Watson. Men en svart Hermione funkar lika bra. Funderar på lämpliga skådespelare.

    ReplyDelete
  2. Jag tycker det är bra att de inte bara har vita skådisar i pjäsen. :) Så är helt för den castingen :)

    ReplyDelete