Friday, February 26, 2016

Fredagsjerka: fan fiction

Annikas bokblogg har börjat med fredagsfrågor igen. Veckans fråga är: vad tycker du om fan fiction?

Jag sysslar mycket med karaktärsstöld själv. I vällovligt syfte förstås. Och jag läser gärna metalitteratur av alla slag. Men det ska vara ärlig fan fiction, inte förlagsdriven fuskdito!

Bra exempel på utmärkt fan fiction: När döden kom till Pemberley, av P.D. James. En strålande Austenhyllning med deckargåta à la James. Elegant återanvändning av geniala Elizabeth Bennet.

Exempel på dålig fan fiction: "Fjärde millennieboken" av David Lagercrantz. Om den här romanen bara hade getts ut i Lagercrantz namn hade det kunnat vara fan fiction och det hade varit helt okej. Men den säljs som "fortsättning på millennieserien". Det är fusk och ofog och luktar girighet, inte litterär leklust.

21 comments:

  1. då tycks jag ha tolkat fanfiction rätt. har också valt PD James. bl. a.

    ReplyDelete
  2. Nä, jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja fortsätta en bok som alltså egentligen är slut.

    ReplyDelete
  3. Håller med dig om det kommersiella lustmordet på milennietrillogin om det är bra vet jag inte eftersom jag vägrar läsa det.
    Sen blev jag lite nyfiken på vad du menar med metallitteratur, jag kom att tänka på The Dirt, men jag kanske är helt ute och cyklar. Plåtar rätt mycket metalband.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Metal-litteratur måste ju vara t.ex. Silvia Avallone. :) Men det jag menade ovan är meta-litteratur, dvs litteratur om litteratur, t.ex. Jasper Fforde.

      Delete
  4. aha, men jag kallar Pemberley för spin-off...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ena begreppet utesluter inte det andra!

      Delete
  5. Blev lite nyfiken på P.D. James bok.

    ReplyDelete
  6. Får kolla in P.D James boken.
    Håller med om att det är fel som de gjorde med Milleniumboken

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir så uppenbart att det bara handlar om försäljning när förlaget beställer jobbet av en spökskrivare på det där sättet!

      Delete
  7. Tack för en fin förklaring när det är ok och inte. Verkligen, det måste ju vara rättvist isf!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Javisst - förlagens beställningsjobb imponerar inte särskilt mycket på mig

      Delete
  8. Jag vägrar envist att läsa den så kallade fjärde milleniumboken. Det finns ingen sådan enligt mig.

    ReplyDelete
  9. Jag tycker inte att fjärde millennieboken är fanfic snarare spökskriveri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det hade kunnat bli fan fiction om det hade varit en riktig hyllning av Larsson - såna finns väl i tjogvis ute på nätet. Men min poäng ovan var att beställningsjobb av den här typen INTE räknas som fanfic och inte är OK heller.

      Delete
  10. Jag har kommit igång lite sent med att kolla in vad folk skrivit om fanfic. P. D. James har jag läst annat av, ska lägga den här på minnet, låter kul!

    Gillar din blogg, roligt med litterära figurer som kommenterar nutiden :-)

    ReplyDelete