Wednesday, February 17, 2016

Fiktiva bokklubben: Ännu mer (fler) Thursday Next

Den fiktiva bokklubben skulle träffas hos mig igår kväll och det blev lite kaosartat, det får jag medge. Jag bor ju nämligen i Bryssel och där är både byggstandard och servicenivåer kvar på ungefär 1890talet.

Först kom Muminmamman, hon gav till ett utrop redan i ytterdörren: "Men kära vän, du har ju mögel i taket!" Jag protesterade men hon rotade rätt på klorin och en trasa och stod precis och skrubbade som värst när Hermione ringde på.

"Det där är en kvinnofälla", konstaterade Hermione, "du borde inte stå där och städa, det är ofeministiskt." Däremot tittade hon fundersamt på mitt trasiga kylskåp. Grannens vattenläcka som orsakat mitt takmögel och en stor mängd elfel har bland annat slagit ut halva köket. Hermione drog fram sin trollstav och började muttra "Reparo", men så fort hon fick igång elen till kylen gick proppen till diskmaskinen, och vice versa.

Där ungefär kom Ms Marple inskramlande med handväska och allt. Hon struntade blankt i både fuktfläcken i hallen och gnistregnet i köket, hon damp istället rakt ner i soffan och bad om en sherry. Sannerligen, med ålder kommer visdom.

Jag gick tillbaka ut i hallen och försökte lirka ner Muminmamman från trappstegen - hon såg ut att vilja ge sig på min spindelväv också och i den takten skulle vi ju aldrig få diskutera Jasper Ffordes The woman who died a lot.

Det är en något mindre rolig bok än de tidigare i serien, eller så har jag bara börjat vänja mig vid de halsbrytande vändningarna. Det är fortfarande galen berättarkonst och liknar inget annat jag läser. I The woman who died a lot drabbas Thursday Next både av minnesförvirring och en serie mycket välgjorda kopior av sig själv. Alla i bokklubben var eniga om att vi fnissat mindre än förväntat men att det ändå var en läsvärd bok.

Hermione fick för övrigt inte fason på min köksel så jag kommer behöva lita på opålitliga belgiska hantverkare ett tag till. Kanske att de faktiskt lagar någonting nästa gång de kommer, om och när de kommer.

No comments:

Post a Comment