Sunday, February 21, 2016

Bookcrossing

Jag blev tipsad om projektet bookcrossing, ett internetforum för folk som vill cirkulera böcker.

Så här går det till: surfa in på www.bookcrossing.com och registrera böcker som du vill sätta i global cirkulation. Då får du ett individuellt nummer för varje bok. Sedan kan du skriva ut små etiketter där bokens nummer fylls i. Klistra in etiketten i boken och ge bort den till någon eller släpp den vind för våg någonstans där den kanske blir upphittad - ett café, en tågstation, ett väntrum.

Om du hittar en bok med en sån här etikett i kan du logga in på sidan och se varifrån boken kommer, hur den har vandrat och förstås logga att du har träffat på den.

Jag har nu testat att släppa ut tre böcker i friheten. Det blir spännande att se om någon hittar dem och loggar in!

2 comments:

  1. Jag provade det här för några år sedan med några böcker. Tänkte det kunde vara kul om man fick veta var boken hamnade, men tyvärr var det bara en som skrev något. Förmodligen var jag för otålig och gav upp för snabbt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så trist! Jag förstår precis otåligheten, jag vill ju att någon ska logga in och ha hittat boken NU!

      Delete