Tuesday, January 26, 2016

Tematrio: snygga omslag

Lyran ber om tips på snygga omslag. Jag gillar dessa tre ur min hylla:

Thanhha Lai, Inside out and back again, en poetisk och lättläst skildring om en ung tjejs flykt från Vietnam till USA. Jag tror den är menad som ungdomsbok men funkar lika bra för vuxna.

Margaret Atwood, Good bones. En novellsamling med feministisk udd och skarp humor.

Ransom Riggs, Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Tyvärr inte alls lika bra på insidan som den är snygg på utsidan.

Det jag gillar med de här omslagen är framför allt att de ger en känsla för vilken slags bok en har att göra med. Lekfull men halvläskig - klassisk feminism - mörk och absurd. Och snygga dessutom.

20 comments:

  1. Gillar verkligen omslaget till Miss Peregrines hem... och gillade faktiskt insidan också ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Problemet för mig var att omslaget är så snyggt att jag hade höga förväntningar - och blev besviken. Hade kanske gillat den bättre om den var fulare?

      Delete
  2. Omslaget till Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är annorlunda och fint!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, hela boken bygger tydligen på att författaren samlade på konstiga gamla foton från loppisar, lekte med dem i fotoshop och sen skrev en historia om hur de skulle kunna höra ihop...

      Delete
  3. Vilken fantastiks bakgrundshistoria till Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Gillade verkligen ditt första omslag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den gillar jag också! Men vissa i bokklubben jag läste den med störde sig på just omslaget så det verkar vara lite olika.

      Delete
  4. De här upplagorna av Atwoods verk gillar jag också. Och jag håller absolut med dig om Miss Peregrines hem...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atwoods är bra både utanpå och inuti!

      Delete
  5. Jag gillar när man kan ana vilken typ av bok det är redan på omslaget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Jätteviktigt. Jag ska ondgöra mig över franska böckers omslag någon gång snart på bloggen.

      Delete
  6. Det finns många omslag som är fina.

    ReplyDelete
  7. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn har verkligen ett sådant där omslag och titel som lockar till läsning. Synd att boken då inte tycks vara lika bra som den ser ut! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag föll ju för den direkt i butiken. Men man måste ha lite mer än en bunt snygga foton för att bli en bra författare.

      Delete
  8. Ransom Riggs - Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är läckert omslag

    ReplyDelete
  9. Atwoods ser ut som godis. Lockar lika mycket med :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så är den så genialt roligt och elak också

      Delete
  10. Åh väldigt bra val! De är jättevackra och gör en verkligen nyfiken :)

    ReplyDelete
  11. Inside Out and Back Again är verkligen fruktansvärt snyggt :) Jag håller med om Miss Peregrines. Det blev bara första boken för min del.

    ReplyDelete