Monday, January 11, 2016

Tematrio: filmatiserade böcker

Måndagskväll och tematrio! Lyran frågar efter tre filmatiserade böcker.

Jag tycker om John Irvings Ciderhusreglerna både som bok och som film - det är inte ofta en kan säga det. Irvings bok handlar om moraliska dilemman kring abort, liksom om kärlek, äppelodling och barn som kanske inte är riktigt så föräldralösa som de verkar.

En annan lyckad bok-till-film-förvandling är den senaste filmversionen av Kalle och chokladfabriken av Roald Dahl. Det är förstås svårt att misslyckas med kombinationen Tim Burton + Johnny Depp + Helena Bonham Carter + choklad. Framför allt gillar jag den geniala tolkningen av oumpaloumpierna!

Favoritromanen Jane Eyre av Charlotte Brontë har filmats många gånger men allra bäst är BBC-versionen som mini-TV-serie från 2006. Ruth Wilson spelar Jane med den äran. Kolla in IMDB för mer information.

Fast allra allra bäst gillar jag ändå boken, alltid.

27 comments:

  1. Ojoj, du anar inte vad lika varann vi är ibland! Jag valde först ut Ciderhusreglerna, Kalle och chokladfabriken samt Stolthet och fördom. Kommer in hit och skrattar nästan rakt ut framför datorn :-D Dessutom håller jag med dig i dina kommentarer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Och så har vi likadana hundar också! Vi måste ses och ta en fika när jag är i Sverige nästa gång.

      Delete
  2. Ciderhusreglerna var bra! Burton, Depp, Bonham Carter har jag sett i andra filmer. en fantastisk trio. Jane Eyre tröttnar en aldrig på

    ReplyDelete
  3. Jane Eyre har jag läst ett otal gånger och sett någon gammal filmversion. Ciderhusreglerna har jag både läst och sett och är inte speciellt förtjust i varken boken eller filmen.Kalle och chokladfabriken känner jag inte till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du något att se fram emot, skaffa fram ett alibi-barn och slå på Tim Burtons film för en rolig stund.

      Delete
  4. Kalle tog jag med. Min favorit-Eyre (har inte sett så många iofs) är den med Wasikowska och Fassbinder :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, Wasikowska gjorde den också bra, och Fassbinder är ju både snygg och begåvad...

      Delete
  5. Bra filmer, Jane Eyre har jag sett ett par olika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den har ju gjorts ett par gånger som film

      Delete
  6. Ja! 2006 års tv-version av Jane Eyre är verkligen fantastisk! T.ex. den där röda scarfen som signalerar både det ena och det andra. Kalle och chokladfabriken funderade jag också på, tills jag insåg att jag faktiskt aldrig läst boken...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så är det så bra med en TV-serie för det blir fler timmar totalt och fler detaljer...

      Delete
  7. Fin trio. Tack för påminnelser (de två första filmerna) och läs- och titta-tips!

    ReplyDelete
  8. Jag har bara sett filmen Ciderhusreglerna och den var jättebra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag undrar för övrigt om det inte är Lasse Hallström som ligger bakom den?

      Delete
  9. har inte läst någon av böckerna och det är bara Kalle och chokladfabriken som jag sett på film.

    ReplyDelete
  10. Jag har sett eller läst alla tre men jag har inte sett och läst någon av dem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilken tur att jag har det då så jag kan tipsa!

      Delete
  11. Kalle och chokladfabriken har barnen sett men vi läste aldrig boken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Egentligen synd men Tim Burtons version är också bra. I boken slipper man snyfthistorien om att Saruman är Wonkas pappa.

      Delete
  12. Den där filmversionen av Jane Eyre har jag inte sett. Bra tips, gillade ju boken. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såklart! Eftersom boken är kanske bästa romanen som skrivits.

      Delete
  13. Håller helt med! DE här tre kunde jag själv haft i min trio - fast jag valde tre andra...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns ju en del att välja bland...

      Delete
  14. Ciderhusreglerna har jag velat både läsa och se filmen hur länge som helst, men än har det inte blivit av.

    ReplyDelete