Monday, January 25, 2016

Och så var det bara en

Agatha Christies Tio små negerpojkar har ju getts ut under nya titeln Och så var det bara en, vilket jag tycker är en utmärkt policy. Det gör lite ont att läsa dåtidens naiva användande av skymford. Undrar bara om de har städat ut alla n-ord från själva boktexten också?

Jag läste i vilket fall om den och hade ett par underhållande timmar fast att jag för en gångs skull kom ihåg precis vem som är mördaren.

När ska det bli modernt med litterära mördare som mördar efter barnkammarramsor igen?

2 comments:

  1. skymford... så uppfattade jag inte det som barn,gamla barnramsor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, inte jag heller när jag första gången läste den här boken som tonåring. Och jag tror inte Agatha Christie menade det elakt när hon skrev heller - så talade man helt enkelt på den tiden pga okunnighet och naiva idéer om att folk var olika (och olika värda). Men som tur är går humanismen faktiskt framåt.

      Delete