Sunday, January 31, 2016

Män på omslagen?

Lyran hade "snygga omslag" som tematriotema i måndags och det slog mig när jag surfade runt bland de andra bokbloggarna - det var nästan bara kvinnor på de utvalda bokomslagen.

Jag räknade efter och så här var fördelningen:
- 52 bokomslag utan bild på människor (varav två med katter)
- 28 bokomslag med bild på flicka/kvinna
- 6 bokomslag med både man och kvinna
- 1 bokomslag med vad som ser ut att vara en man (Dick Harrisons Niding hos Bokhyllan).

Det fick mig att fundera. Är det så många fler bokomslag med kvinnor på? Jag gjorde en snabb koll i min egen bokhylla - jag vet inte om den är representativ eller inte, men där är det faktiskt nästan 50-50 böcker med kvinnor/flickor och böcker med män/pojkar.

Vad betyder det? Att böcker med kvinnor/flickor på helt enkelt är snyggare? Är kvinnor verkligen mer dekorativa? Det låter märkligt och lite gammaldags.

Vad tror du?

5 comments:

  1. Vilken intressant fundering. Måste genast kolla upp hur det ser ut i de egna hyllorna.

    ReplyDelete
  2. så kanske det är, men några män hittar jag också

    ReplyDelete
  3. Det kunde vara trevligt med lite män på omslagen.

    ReplyDelete
  4. Vilken kul iakttagelse! Vore kul att grotta ned sig i. Undra hur det ser ut i bokaffären med fördelningen. Och förekommer kvinnor och män på olika typer av bokomslag? Kanske är vi färgade av vår omvärld, kvinnor sitter ju oftast på omslagen till magasin, veckotidningar, reklamaffischer osv.

    ReplyDelete
  5. Åh vilken intressant observation. När jag tänker på typ YA böcker så känns det som att det vanligen är tjejer på framsidorna men annars vet jag inte... Men något säger det ju att alla olika böcker som varit med i jerkan har den statistik den har...
    Vore intressant med en större undersökning av detta :)

    ReplyDelete