Friday, December 18, 2015

Underground - skildring av ett terrorattentat

Kanske är terrorism ett säljbart ämne just nu, kanske är det bara för att det är jämna tjugo år sedan attentatet - i vilket fall har Norstedts nyligen gett ut Haruki Murakamis reportagebok Underground i pocket.

Den handlar om det religiöst motiverade terrordådet mot Tokyo tunnelbana 1995 när domedagssekten Aum Shinrikyō spred saringas som dödade tolv och skadade tusentals. Jag minns nyheten mycket tydligt men jag hade bara en vag idé om vad som egentligen hände.

Murakamis skildring är mycket intressant. Han är i grunden en romanförfattare och det är en stor fördel. Han berättar tydligt och enkelt, rakt på sak och utan att det blir tråkigt fast många av intervjuerna är ganska lika. Det obegripliga terrorattentatet görs begripligt - och levande.

Religiösa sekter av alla typer samlar människor som okritiskt lyder och som anser sig ha en gudomlig rätt som står över samhällets regler. Därför är det inte särskilt konstigt att religiösa extremister är så starkt representerade bland dem som begår grova våldsdåd. Frågan är: hur lösa grundproblemet och hur förebygga nya mord?

2 comments:

  1. Man kan lägga flera timmar på att diskutera skillnaden mellan "radicalisation" och "violent radicalisation"! Det är vad vi gör och det är jätteviktigt. Verkligen.

    Underground ligger i min hög just nu men jag kanske flyttar upp den lite. Murakami kan vara lite ojämn så jag har gruvat mig. Jag vill ju att han skall vara briljant och iland blir jag så besviken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det här är ju en reportagebok, så helt annorlunda än hans romaner - men jag känner igen språket, lättläst och tydligt. Intressant och läskigt om hur lätt det kan vara att hjärntvätta människor.

      Delete