Tuesday, December 29, 2015

Tematrio: nyårsföresatser

Lyran går möjligen händelserna lite i förväg och frågar om böcker vi tänker läsa 2016 - eller om andra löften och föresatser vi kanske har.

Jag har ju en stående utmaning: jag tänker läsa tio nobelpristagare samt årets pristagare under 2016. Det närmar sig nu, jag har bara drygt tjugo olästa pristagare kvar!

2016 blir ju dessutom extra roligt eftersom jag enväldigt ska få utse årets litteraturprisvinnare (mer om denna fantastiska nyhet här).

Dessutom tänkte jag läsa tre böcker ur den feministiska litteraturkanonen. Om det ska vara en riktig utmaning får jag väl ta Nina Björk som jag verkligen inte gillar - vi får väl se. Eller så satsar jag på något enklare.

19 comments:

  1. Oj, vad alla är ambitiösa. Nobelpristagare! Feministisk kanon! Djupt imponerad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kommer ju läsa en massa mindre imponerande saker också men till nyårsföresatser känns det som att en måste slå till på stort. "Två färgglada kattdeckare och en roman om en kvarn" hade liksom inte låtit lika nyårsmässigt.

      Delete
  2. Wow det var inte dåligt. Lycka till

    ReplyDelete
  3. Bara 20 olästa nobelpristagare kvar, imponerande! Vilken/vilka är favoriterna så här långt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Herta Müller, Nadine Gordimer och Selma Lagerlöf!

      Delete
  4. Vilken kul grej med julklapparna och ska bli kul att se vem du väljer som vinnare. För du skriver väl ett inlägg om det också sen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såklart! Ett så viktigt beslut kan man inte hålla hemligt.

      Delete
  5. Replies
    1. Ja här blir det ingen latsida inte

      Delete
  6. Ska bli roligt att se vem du väljer som vinnare. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har redan börjat fila på en kortlista...

      Delete
  7. Oj vad du har kommit långt med Nobelpristagarna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så har jag hållit på envist och länge också

      Delete
  8. Kul att du kommit så långt med Nobelpristagarna och jag ser fram emot att se vilken vinnare du kommer att utse :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att Sara Danius sitter som på nålar redan

      Delete
  9. Bra löften! Särskilt det där med nobelpristagarna. Jag har läst typ fem. Eller något i den stilen. Feministisk litteraturkanon vore något för mig.

    ReplyDelete