Monday, December 21, 2015

Tematrio: julklappstips

Lyrans tematrio handlar idag om förslag på bra julklappsböcker. Här kommer tre guldtips:

What if? av Randall Munroe är en utmärkt bok att ge bort även till dem som i vanliga fall är svåra att ge böcker till. Det är geniala svar på mycket märkliga hypotetiska frågor som folk skickat in, till exempel "skulle man inte kunna montera eldkastare frampå bilen för att smälta snö istället för att ploga bort den" eller "hur stark lampa måste jag ha för att lysa upp månen från jorden". Munroe tar sig tiden att faktiskt reda ut vad som skulle hända, med pedagogiska förklaringar av fysikens principer. Fruktansvärt roligt och dessutom intressant.

Jag har gett bort ett antal ex av Caitlin Morans Konsten att vara kvinna och det tänker jag fortsätta med så länge det finns folk i min omgivning i behov av antingen ett gott skratt, en feministisk crash course eller bekvämare underkläder. Morans svavelosande stil är rå och full av välformulerade sanningar men framför allt: mycket rolig.

Och så ett tips som kanske mest är ett tips för mig själv: jag är väldigt nyfiken på Sara Lövestams grammatikbok Grejen med verb. En grammatikbok som fått så mycket uppmärksamhet och beröm måste vara något alldeles extra. Och Lövestam är ju både en fantastisk språkvetande domare i Lantzkampen i radio och en bra skönlitterär författare på uppgång, så det bådar gott. Någon gång ska jag ta och skaffa hem den till mig själv.

God jul, alla tematriobloggare!

24 comments:

  1. Grejen med verb skulle jag också vilja läsa. Tack för julklappstipsen!

    ReplyDelete
  2. Tre böcker som jag inte känner till alls!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förrän nu! Marsch iväg till webbshoppen.

      Delete
  3. Jag kan se hur "What if?"-boken kunde passa till många närstående.

    ReplyDelete
  4. Tack för tips! Okända böcker för mig, kände inte ens till grammatikboken trots den alltså myckna uppmärksamheten. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är ju inte längre särskilt ny, det är bara jag som är väldigt långsam på trender.

      Delete
  5. Grejen med verb verkar väldigt trevlig. Och Morans bok har jag funderat på att läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sluta fundera, ta genast bussen till närmsta bibliotek/bokbutik.

      Delete
  6. Munroes xkcd är ju väldigt rolig, så det låter som ett bra tips. Dessutom kan jag bekräfta att Grejen med verb är väldigt underhållande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är samma streckgubbar som illustrerar "What if"! Och nu blev jag förstås ännu mer sugen på Lövestams bok.

      Delete
  7. Konsten att vara kvinna har jag länge velat läsa.

    ReplyDelete
  8. Jag har verb-boken om du vill låna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket gärna - jag byter den mot Slaughter! :)

      Delete
  9. Replies
    1. Ja, den verkar väldigt annorlunda

      Delete
  10. Grejen med verb skulle gärna tomten få komma till mig med :) Den verkar väldigt bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tomten kan ju skaffa en hel kartong och åka runt till alla bokbloggare med tycker jag.

      Delete
  11. Så sant om Caitlin Morans bok, en utmärkt julklapp!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Och födelsedagspresent eller bara bokpresent för att det är tisdag/kanelbullens dag/annan ursäkt.

      Delete