Tuesday, December 8, 2015

Tematrio: användbara citat

Lyran frågar efter tre bra citat eller aforismer som kan vara bra att slänga in i konversationer nu och då.

Ture Sventon är en riktig guldgruva. Jag använder mig regelbundet av honom. Framför allt: "Det är för tidigt att yttra sig om den saken ännu".

En annan skattkista att ösa ur är förstås Tolkien. Säg det tillfälle som inte skriker efter ett Gollumcitat! "It is mine. My own! My precious."

Från barnbok till fantasy, det får väl bli ett citat från den klassiska bildningen också. Runebergs Sven Dufva kan refereras till både som komplimang och som ironiskt nålstyng, mycket användbart. "Ett dåligt huvud hade han, men hjärtat, det var gott."

And the rest is silence.

16 comments:

  1. Utmärkta och användbara citat! De sista orden är väl från Hamlet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Javisst är det Hamlet! En får passa på att nörda till när tillfälle ges.

      Delete
  2. Replies
    1. Och så känner en sig så smart med dem.

      Delete
  3. Funderade också på Gollum, fast jag kom bara ihåg My precious! Men det använder jag ibland :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag brukar också tvångsmässigt svara "Give it to us raw and wriggling" om min livspartner föreslår fisk till middag

      Delete
  4. jag tog också fyra citat för säkerhets skull

    ReplyDelete
  5. Jag bidrar med ett av väldigt få citat jag faktiskt kommer ihåg ordagrant från en bok:"Life is too short to read good books, one should only read great ones". Det brukar jag tänka på när folk kritiserar mig för att läsa för snabbt, eller eventuellt hoppa över ett stycke när det blir tråkigt.

    Det är taget från Under the Frog av Tibor Fischer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm, svårt. Jag brukar ha nöje även av bra böcker. Det finns för få som jag tycker är fantastiska, de räcker inte för att fylla mitt läsbehov!

      Delete
  6. Ture Sventon-citatet känns som något man skulle kunna använda flitigt! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sannerligen. Till exempel politiker och folk i mediebranschen skulle kunna ha nytta av det, tänker jag. Det finns så många som yttrar sig alldeles för tidigt!

      Delete
  7. Jag är nog ändå rätt tacksam att inte ha hört till den generation som fick lära sig Fänrik Ståls sägner utantill.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hör till generationen som lärt mig ett fåtal citat och därmed kan ge intryck av att kunna massa litteratur utantill... men låt er inte luras!

      Delete