Monday, December 14, 2015

Litterära drömutflykter

Lyran undrar i dagens tematrio: vart skulle vi vilja åka/vem skulle vi vilja träffa ur litteraturen?

Det här skulle vara en mycket trevlig dag:

1) Te och scones hos Ms Marple, St Mary Mead. Lagom till påtåren löser vi ett lagom svårt mysterium och jag får en stickling ur Janes trädgård.

2) En flygtur med högintelligente stridsdraken Téméraire. Vi diskuterar fördelar och nackdelar med blodigt respektive mediumstekt kött och Téméraire reciterar klassisk poesi medan vi svävar över engelska kanalen.

3) Avslutar dagen på puben Gröna Draken i Hobsala med ett stop öl i hobstorlek - det passar perfekt för det är ungefär så mycket som jag tål. Sam Gamgi ger mig tips om hur sticklingen ska planteras. Téméraire väntar utanför och låtsas vara en förväxt labrador för att inte skrämma någon.

26 comments:

  1. Marple följer jag gärna med till även om jag inte är en tedrickare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns säkert en Starbucks med take-away-kaffe även i St Mary Mead nu för tiden

      Delete
  2. jag skulle också vilja dricka te med Ms Marple

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och få lite byskvaller på köpet!

      Delete
  3. Visst vore det roligt att träffa den kära miss Marple!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får åka dit som en hel delegation.

      Delete
  4. ett drömscenario skulle en kunna säga!

    ReplyDelete
  5. Låter som en alldeles underbar dag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och istället måste jag packa väskan och gå till mitt tråkiga kontorsjobb, så orättvist.

      Delete
  6. Härliga resmål. Ska läsa böckerna om draken Téméraire, köpt dem på pocket. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så trevligt! Den första är GENIAL, de senaste i serien är tyvärr lite repetitiva.

      Delete
  7. Jag är inte helt säker på att jag skulle klara någon längre stund i Ms Marples sällskap, men jag är beredd att prova :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad nu då? Hon som verkar så rar!

      Delete
  8. Te med miss Marple skulle jag nog inte säga nej till!

    ReplyDelete
  9. Vore inte fel att träffa Ms Marple.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevligare än en dejt med Poirot tänker jag.

      Delete
  10. Håller med, te med miss Marple vore intressant. Älskar sådana pittoreska och lugna (på ytan i alla fall) miljöer som böckerna ofta utspelar sig i.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I de lugnaste vattnen... Jag håller med, kontrasten mot mordgåtorna blir precis lagom.

      Delete
  11. Men så mysigt! En perfekt ihop-pusslad trio - nice. :)

    ReplyDelete
  12. Låter som en mycket trevlig och omväxlande dag. Och jag skulle hellre diskutera kött med Temeraire än att delta i strid med honom...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med - jag vill inte vara med och kriga, jag vill bara diskutera grillat lamm.

      Delete
  13. Te och scones är aldrig fel, och en liten stund skulle jag väl stå ut med Miss Marple ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om hon pratar för mycket får du ta ett extra scones som tröst

      Delete