Friday, December 25, 2015

Fiktiva julklappar

Min familj är bra på att leka. När vi ses blir det sällskapsspel - helst Sjörövarön med obligatoriska pirateder och stor blodtörst.

Dessutom är vi allihop väldigt ointresserade av shopping. Förra året kom därför mamma med snilleblixten att vi ska övergå från symboliska till helt fiktiva julklappar! Det är helt genialt och vi har fruktansvärt roligt med dessa klappar.

Så här går det till: var och en slår in en kartong som inte innehåller något annat än en papperslapp. På lappen står det vad klappen "innehåller". Paketet förses med en julrimsgåta och sen blir det paketutdelning och gissningslek.

Förra året gavs det bort en rymdraket, Fidel Castro och en rotfyllning. I år toppades julklappsligan av bland annat Ernst Kirchsteiger, London Zoo och en telefonkiosk. Men jag fick den allra mest fantastiska presenten av dem alla, jag fick enväldigt mandat att utse nästa års litteraturnobelpristagare! Slå det om ni kan. Jag har till och med ett diplom som bevis. Sara Danius kommer bli så glad när jag ringer och meddelar mitt beslut.

Jag kan varmt rekommendera det här alternativet till köphysterin - det är roligt, det är socialt och det blir inga problem med kvitton och returer efteråt.

4 comments:

  1. vilken lättnad för Svenska Akademien!du får säkert en egen stol. eller åtminstone en pall. stolarna är väl slut!gott nytt läsår!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, en pall räcker bra, bara den är nära kaffekannan.

      Delete