Monday, November 16, 2015

Tematrio: verklighetsflykt

Lyran frågar efter tre tips på böcker som ger verklighetsflykt. Kan behövas i dessa ledsamma dagar.

Störst av dem alla är Sagan om ringen. Äventyrens äventyr. För den som vill försvinna ett tag och oroa sig för nazguler istället för nazister och orcher istället för galna IS-sektmedlemmar.

Fast kanske är det också lite läskigt. Ett par snäpp snällare och dessutom lärorikt - och kolonialt gammaldags - är Daniel Defoe, Robinson Crusoe. En öde ö i söderhavet, den perfekta verklighetsflykten!

Eller den här fantastiska klassikern: Djungelboken av Rudyard Kipling. Apropå kolonialt och äventyrligt. En saga som inte liknar något annat. Pröva noga! Och låt er inte luras av Disneyversionen som inte har särskilt mycket med originalromanen att göra.

38 comments:

  1. Djungelboken har jag ju inte läst, den skulle passa bra. Och Ringen-trilogin återvänder jag till lite då och då.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är fantastisk, läs den! Bitvis rätt grym, och då menar jag i ordets verkliga mening och inte som kidsen idag felanvänder det.

      Delete
  2. Sagan om ringen försökte jag med men orkade bara inte - den var inte riktigt något för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan det möjligen vara så att du började med inledningskapitlet "Om hober"? Det ska en hoppa över första gången en läser och istället gå rakt på första kapitlet med handling! Sen är du fast.

      Delete
  3. Sagan om ringen böckerna är riktigt bra. Mkt bättre än filmerna

    ReplyDelete
  4. det är evigheter sedan jag läste Djungelboken, men Kaa och Rikki-Tikki-Tavi minns jag väl. Sagan om ringen har jag gått bet på... Filmerna har jag sett däremot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, karaktärerna i Djungelboken stannar lätt i minnet!

      Delete
  5. Sagan om ringen har jag inte läst ännu men Robinson Crusoe var riktigt bra.
    I alla fall bra tips. Synd att Sagan om ringen bara finns i pocket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sagan om ringen kan väl inte bara finnas i pocket? Så skumt! Jag har själv en fantastisk nördutgåva med massor av annex med extra info.

      Delete
  6. Robinson Crusoe har verkligen en fantastiskt kolonialistisk syn. RC träffar en inföding en fredag, varför han ger denne namnet Fredag. Vad den unge mannen egentligen heter intresserar inte engelsmannen. Och Fredag får förstås lära sig engelska. Att RC skulle ha försökt lära sig Fredags språk fanns inte på kartan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt! Han behandlar Fredag mer som ett husdjur än som en medmänniska.

      Delete
  7. Håller med Boklysten, men Djungelboken vore kanske något.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Djungelboken är magisk, har läst den hur många gånger som helst. Och Sagan om ringen också!

      Delete
  8. Sagan om ringen har jag läst bara en gång... gillade filmerna. Jag vag Mogly i en studentpjäs :)

    ReplyDelete
  9. Robinson Crusoe gick jag och funderade på igår, vi läste faktiskt den på mellanstadiet men sedan dess har jag inte återbesökt den. Det borde jag kanske göra! Läste Moll Flanders av Defoe på universitetet och han var ju en härlig skribent, alltså.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var evigheter sen jag läste den också - minns ärligt talat inte detaljerna.

      Delete
  10. Sagan om ringen har jag läst, men det är inget jag gärna gör om. Det var lite för mycket fantasy för mig :) Djungelboken ja, jag undrar hur många gånger jag funderat på att läsa den...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är i chock! ;)
      Och ja - läs Djungelboken.

      Delete
  11. Har inte läst Sagan om ringen, borde kanske göra det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å, om alla frågor hade så lätta svar: JA!

      Delete
  12. Tre riktigt fina förslag som även jag skulle kunna tänka mig.

    ReplyDelete
  13. Är inte görförtjust i Robinson, mycket av den anledningen att jag tycker att han får det för lätt med hela vraket att plocka bland :) även om jag fasar för att behöva vara isolerad (även med Fredag) så länge. Dina andra tycker jag om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som en lagom introvert typ tycker jag inte isoleringen verkar vara det värsta - däremot bokbristen!

      Delete
  14. Jag älskade Sagan om ringen första gången jag läste den och gick igen en fanatisk Tolkien-period. Andra gången jag skulle läsa den tog jag mig inte ens igenom dem.

    De andra två har länge funnits på min att läsa-lista, men det har inte blivit av ännu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min fanatiska Tolkienperiod har lindrats till ett permanent tillstånd av extrem förtjusning. Jag läser fortfarande hela serien sisådär vartannat eller var tredje år.

      Delete
  15. Djungelboken gillar jag verkligen!

    ReplyDelete
  16. Sagan om ringen måste jag ta och läsa någon gång! Egentligen har jag ju ingen ursäkt, alla böckerna står i min bokhylla och väntar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En utmärkt analys: ingen ursäkt. Hoppa över introduktionskapitlet "Om hober" första gången du läser, det ska läsas sist.

      Delete
  17. Sagan om ringen återvänder jag till med jämna mellanrum, när det verkligen krisar sig då är det Sagan om ringen jag läser! Antingen hela serien, bara en av böckerna eller bara vissa delar i någon av böckerna. Det är min snutttefilt! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt! En trygg plats att återvända till. Förutom att jag nog inte kan läsa bara delar, jag plockar upp dem och då blir det en plöjning från första till sista delen.

      Delete
  18. Skulle så jättegärna vilja läsa den "riktiga" Djungelboken - tack för påminnelsen där. Sagan om ringen är läst - ett äventyr att bli uppslukad av och ger helt klart då en bra verklighetsflykt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Djungelboken är väl värd en läsning! Nu har du något att sätta på önskelistan till tomten.

      Delete