Tuesday, November 3, 2015

Tematrio: jobbiga böcker

Dags för tematrio! Temat är böcker som varit jobbiga att läsa - känslomässigt. (Jag har ett par böcker som var jobbiga på andra sätt *Saint-John Perse* men dem tar vi någon annan gång).

Iain Banks Getingfabriken är en fantastiskt sorglig och hemsk roman om en mycket, mycket störd ung person som tar ut diverse familjebekymmer på djur som kommer i hans väg. Våld mot djur är nästan outhärdligt att läsa om men det kan ändå vara värt att göra bekantskap med Banks. Fast kanske inte sent på kvällen eller om du är ensam hemma.

Förbjuden betraktelse av Nina Bouraoui är hemsk och tung på ett annat sätt - det handlar om en ung flicka inlåst av en fundamentalistisk patriark i väntan på giftermål. Om hur fruktansvärt livet kan vara för den som är fråntagen alla rättigheter och mänskligt värde.

Tusen strålande solar går på ett liknande tema, den handlar om kvinnoförtrycket under de afghanska talibanerna. Så vidrigt. Så smärtsamt. Så bra skrivet av Khaled Hosseini.

13 comments:

  1. Jag bidrar med Still Alice, om en 40-årig kvinna som får alzheimer, och avslöjar därmed att jag är en sådan där icke-empatisk människa som blir mest berörd av sånt som kanske händer mig själv.

    ReplyDelete
  2. Nej våld mot djur klarar jag inte alls så den boken får nog vara. Men Tusen strålande solar är en bok jag tänkt läsa.

    ReplyDelete
  3. Tusen strålande solar står i bokhyllan och skall bli läst. Tack för tipsen på de andra.

    ReplyDelete
  4. hoppar nog över Banks...har läst annat av Bouraroui och Hosseini. gillar dem

    ReplyDelete
  5. Tusen strålande solar är den enda jag läst av de här tre och den tyckte jag var bra. Tack för tips om de andra två!

    ReplyDelete
  6. Tusen strålande solar har jag läst. Gripande, men en helt fantastisk bok, som allt som Hosseini har skrivit.

    ReplyDelete
  7. Tack för bra tips! Getingfabriken låter onekligen jobbig.

    ReplyDelete
  8. har inte läst dessa, nån väntar i bokhyllan.

    ReplyDelete
  9. Banks bok ska jag nog inte läsa. Tusen strålande solar är mycket bra.

    ReplyDelete
  10. Våld mot djur är något jag verkligen inte klarar av, så tar den första boken i trion som en varning! Tusen strålande solar vill jag väldigt gärna läsa, men kände inte till trions tvåa - tack för tips! :)

    ReplyDelete
  11. Förbjuden betraktelse har jag inte läst, men de två andra.

    ReplyDelete
  12. Har inte läst någon av dessa, men håller med om att det är hemskt att läsa om djur som far illa.

    ReplyDelete