Tuesday, November 24, 2015

Tematrio: Elisabeth

Dagens tematrio är en namnsdagstrio! Tema Elisabeth, för så heter Lyran (bland annat).

En av mina favoritkaraktärer, alla kategorier, är naturligtvis kloka och egensinniga Elizabeth Bennet ur Stolthet och fördom. Här ska inte någon lurk komma och tro att han är något! Inte ens om han heter Mr Darcy och är god för 10 000 pund. Dessutom är hon stor nog att kunna ändra sig när lurken ber om ursäkt för sitt dåliga uppförande.

Elin Wägners debutroman Norrtullsligan har fyra huvudpersoner och en av dem är Elisabeth som kallas Pegg. En ganska flamsig men ändå viktig liten roman om hur livet som kontorsanställd ung kvinna var i Stockholm kring förra sekelskiftet.

Elspeth i Själens osaliga längtan av fantastiska Audrey Niffenegger är en helt annan typ. För att vara lite mer specifik är hon faktiskt död. Hennes två systerdöttrar ärver lägenheten där hon fortfarande spökar. Ena systerdottern och spökmostern börjar umgås och är snart intrasslade i en ganska invecklad frihetsplan som bland annat involverar ett nedfruset lik, en kattunge och små maskar som kanske är någons själ. Någonstans mittemellan John Ajvide Lindqvist och Doris Lessing.

27 comments:

  1. Har inte läst någon ur din trio.

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Vad gör den där? Flytta till läshögen! :)

      Delete
  3. fin trio! har läst den. trodde aldrig att jag skulle gilla Niffenegger, men det gjorde jag

    ReplyDelete
  4. Stolthet och fördom är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men så är det ju också en riktig goding.

      Delete
  5. Ljuvliga miss Bennett :) De andra låter också trevliga, men har inte läst dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är också bra i "Stolthet, fördom och zombies" men den versionen är lite... annorlunda.

      Delete
  6. Jag visste inte ens att Niffenegger existerade. Ett sådant namn hade jag kommit ihåg ;)

    ReplyDelete
  7. Audrey Niffenegger känner jag mig lite nyfiken på och jag har ingen lust att läsa Tidsresenärens hustru. Så det här tipset tar jag till mig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför inte Tidsresenärens hustru? Det är en av de bästa böckerna jag har läst! Oerhört romantisk och sorglig och smart.

      Delete
    2. Jag vet att man inte ska döma boken efter filmen, men jag har sett filmen två gånger nu och har verkligen försökt gilla den. Det funkar inte.

      Delete
  8. Jag förstår inte varför jag inte läst "Själens osaliga längtan" än.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan vara de läskiga tvillingarna på omslaget.

      Delete
  9. Elizabeth Bennet, vilket bra val. Och Niffenegger ska jag lägga på minnet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör det! Hon skriver sagor också, som Raven girl om en flicka vars pappa är brevbärare och mamma är en korp.

      Delete
  10. Den första är läst och den sista lät ju onekligen... intressant. ;)
    Flamsiga romaner har jag lite svårt för, så kanske hoppar över Norrtullsligan då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elin Wägner skrev ju senare annat som är mycket bättre tycker jag - läs "Pennskaftet"!

      Delete
  11. Jag har bara läst Själens osaliga längtan av dessa. Stolthet och fördom har jag tänkt att jag ska läsa, men jag har svårt för Austen så det tar emot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Austen som är så rolig och smart! Jag föreslår "Emma" som är en av hennes elakaste och roligaste.

      Delete