Monday, November 16, 2015

Röd strömming utan senap

Eftersom jag är en återfallsläsare med viss beroendeproblematik har jag redan slukat del tre i Alan Bradleys deckarserie om Flavia de Luce: A red herring without mustard.

Det är vansinnigt charmiga deckare det här. Själva mordgåtorna är inte äckelfokuserade som moderna polisromaner, istället mer åt klassisk pusseldeckartyp. Berättarstilen är fantastisk, rolig och klurig. Och så gillar jag kemisnillet Flavia, denna begåvade miniterrorist.

Och så är de snygga och färggranna, vad mer kan en önska sig.

3 comments:

  1. Jag var ju bara tvungen att kolla vad den underliga rubriken handlade om :) Vilken härlig boktitel. Har ju hört talas om de här böckerna och även om jag känner mig väldigt nyfiken på dem så avskräcks jag samtidigt av berättarrösten. Jag har svårt för barn som berättare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag brukar inte gilla barn i allmänhet och barnberättare i synnerhet men i det här fallet funkar det alldeles utmärkt, det är något Bradley gör med språket som gör att alltihop blir lågmält jätteroligt. Men det är inte något vanligt barn heller utan en särdeles morbid flicka, tänk "Wednesday" i familjen Addams ungefär.

      Delete
    2. Nej men... nu blev ju ännu mer nyfiken på dessa. Måste kolla om första delen kanske finns att låna på biblioteket som e-bok :)

      Delete