Sunday, November 22, 2015

Pröva noga, o jägare

Jag träffade på Hans och Gretas pappa häromdagen. Han jobbar fortfarande inom skogsbruk, fast idag med lite modernare metoder. Vi samtalade en stund om det där speciella med att leva nära naturen, i samklang med flora och fauna.

- Ja du vet, det är ju mycket med skogshuggeriet. Såga och fälla och beställa timmerbilar. Det är mycket att hålla rätt på!

- Och så leder du det lokala jaktlaget också, hinner du verkligen med det?

- Ja, det är ju det enda roliga med jobbet! NEJ, skriv inte det där, jag menade, det är ju viktigt att vi håller efter viltstammen. För deras eget bästa menar jag. Det är min tunga plikt, menade jag att säga.

- Du tänker på älgarna och rådjuren?

- Ja precis. Det är ju viktigt att vi skjuter av älgarna så de inte äter upp skogen som jag ska hugga ner.

- Det låter ju som en viktig uppgift. De har ju inte så många naturliga fiender nu när den svenska rovdjursstammen så gott som utplånats.

- Ha! De där förbaskade vargarna, dem vill jag också skjuta. NEJ! Jag menar, jag är så illa tvungen, menade jag.

- Är du tvungen? 

- Ja, annars äter de ju upp älgarna och rådjuren. Så kan vi inte ha det.

- Men du ville ju bli av med älgarna och rådjuren, de äter ju upp skogen?

- Jo... vänta, hur var det nu igen. Alltså, jag vill ju egentligen bara skjuta ihjäl saker. NEJ! Citera inte det där! Jo, nu har jag det: vi måste skjuta älgarna för skogens skull och så måste vi skjuta vargarna för älgarnas skull och så måste vi hugga ner mer skog så att jag har råd att köpa en ny bössa. NEJ! Jag menar, för att föryngra skogsbeståndet och hjälpa svensk export.

- Så du är egentligen en riktig naturvän?

- Just det. Så skönt att vi redde ut den saken.

No comments:

Post a Comment