Friday, November 20, 2015

Machoidiot på Mount Everest

Jag fick låna en bok på tyska av en kollega: Thomas Glavinic, Das grössere Wunder.

Egentligen hade jag ju satt upp Glavinic på svarta listan men kollegan insisterade på att den här romanen var mycket bättre än förskräckliga svamlet i LISA.

Det är en bok om en riktig idiot till karl som vill klättra upp på Mount Everest. Som det machospån han är ger han inte upp trots ett brutet revben, uppenbara psykiska problem samt den lilla detaljen att han utsätter mängder av andra människor för livsfara genom sitt oansvariga beteende.

Jag läste den här romanen rätt snabbt, den är lättläst och hela grejen med Mount Everest är väldigt spännande. Glavinic har med massor av detaljer jag inte kände till, om tryckförändringar och syrgas och glaciärsprickor och jag vet inte allt.

Däremot avskydde jag huvudpersonen. Ett riktigt praktäckel. Problemet är att Glavinic verkar se honom som en hjälte. Det gör inte jag. Dessutom hade jag kapat ca 20% av innehållet om jag hade fått redigera - det finns en mängd onödiga sidospår som inte leder någon vart. Radera!

Glavinic blir kvar på svarta listan, om än inte på Grossman-nivån.

No comments:

Post a Comment