Friday, November 27, 2015

Belgiskt polisarbete

Som någon nyhetskonsument därute kanske har märkt så har det alltså varit lite rörigt här i Bryssel de senaste dagarna. Inte riktigt så illa som det har verkat i media men en hel del poliser på gatorna. Jag kallade därför in en expertpanel för kommentarer.

- Välkomna, Hercule Poirot och Dupond! Om jag börjar med dig, Dupond: varför utlystes egentligen undantagstillstånd i Bryssel i lördags?

- Jag skulle snarare säga: den belgiska polisen gjorde en insats och stoppade terrorismen.

- Var det en lyckad operation?

- Javsst! En mycket opererad lycka. Min kollega Dupont och jag skulle ha varit med, men våra förklädnader blev tyvärr inte klara i tid.

- Vad då för förklädnader?

- Vi hade beställt ett par klassiska marockanska folkdräkter och en pantomimkamel för att verkligen smälta in i Molenbeek.

- Jaha... det kanske var lika bra att ni inte hann dit. Då vänder jag mig till dig, Poirot - hur ser du på hela aktionen?

- Les imbéciles! Det här är anledningen till att jag gick i exil i Storbritannien. Merde.

- Men lite mer specifikt, vad är det du är kritisk mot?

- För det första: tio år försent kommer sig belgiska polisen äntligen för att göra något och då överkompenserar de istället. Det var ju bara en show alltihop. De har inte hittat några vapen och det enda de stoppade var tunnelbanan. För det andra: efter ett par dagar inser de att det blir väldigt dyrt med undantagstillstånd. Då sänker de hotnivån utan att något egentligen förändrats. Sacré! Folk blir ju jättearga när det är så dumt.

- Så du tycker inte att belgarna har agerat rationellt i det här läget.

- Nej. De använder inte sina små grå celler. Och de har inte ens lyckats fånga den där lymmeln som är på vift. De stannade honom två gånger på vägen från morden i Paris, men släppte honom genast igen! Inte ens kommissarie Japp är så pass korkad.

- En mycket intressant analys. Tack båda två för att ni ville vara med!

2 comments:

  1. Jag kan rapportera två skador under undantagstillståndet: en av mina tjejer slog huvudet i en bokhylla och fick hjärnskakning när hon tvingades jobba hemifrån och själv ramlade jag och slog knät när jag cyklade till flygplatsen i måndags (ingen kollektivtrafik samt taxin dök inte upp).

    ReplyDelete
  2. Vad spännande det verkar vara att bo i Bryssel! Poliser, politiker, terrorister och vad jag hörde fanns det ett katt-uppror också, där folk lade ut tokiga bilder på sina terroristkatter på Instagram?!

    ReplyDelete