Tuesday, October 6, 2015

Tematrio: kvinnor som skriver om män

Lyran undrar om våra bästa tips på minnesvärda mansporträtt skrivna av kvinnor.

Mary Shelleys Frankenstein är en av de mest sorgliga och fina romaner jag vet. Inte alls så grov och rå och brutal som de flesta filmatiseringarna! Om ett stackars ensamt monster och hans fege (?) pappa.

J. K. Rowling är ingen höjdare på att beskriva kvinnor (Mrs Weasley, jag tittar på dig), men min favoritkaraktär Severus Snape är en fantastisk figur.

Gunilla Bergström har annars skapat den kanske bäste manliga förebilden i svensk litteratur: Alfons Åbergs pappa. Vilken klippa! Borde skickas på rökavvänjning men i övrigt en stabil karl med ständigt lugn och goda läsvanor (papperstidning FTW).

28 comments:

  1. Ja men Alfons Åberg pappa var ett superbra förslag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, jag hoppas jag minns korrekt, men i mitt huvud är han en föräldrahjälte

      Delete
  2. Håller med om både Frankenstein och Severus Snape

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är lite lika, missförstådda och lite läskiga men kärlekstörstande

      Delete
  3. Det var en härlig trio, med lite udda val. Kul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om man tog sina tre tips och frågade folk vad de tror veckans tema var, skulle någon kunna gissa?

      Delete
  4. Frankensteins monster var ett överraskande men passande val!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja, han kanske inte gills som "man" i de mest konservativa kretsarna, men hans pappa är ju också ett intressant mansporträtt

      Delete
  5. Fin trio, både Potter och Frankenstein!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...och Alfons! Som för övrigt heter Albert Åberg i Norge, om någon är intresserad av kuriosa.

      Delete
  6. Röker Alfons Åbergs pappa? Tänk, det minns inte jag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sitter han inte och puffar på en pipa bakom sin tidning? Ärligt talat så är det vääldigt länge sen jag läste dem så ska inte svära på det.

      Delete
    2. Jomenvisst röker han pipa!!!

      Delete
  7. Roligt trio! Tänkte faktiskt också på Mary Shelley ett tag, men sen valde jag annat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilken tur att vi inte alla tog samma!

      Delete
  8. Ja, Snape är ju ett mästerverk! :-)

    ReplyDelete
  9. Vilken fin trio! Mary Shelleys Frankenstein måste jag bara se till att läsa snart - inget brukar ju för det mesta gå upp emot originalet. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, gör't! Och fundera på var filmskaparna fick det där med åska och blixtar ifrån.

      Delete
  10. Rowlings män överhuvud taget förtjänar ju att vara med på listan :) Retar mig lite på att jag inte skrev upp henne på min trio, men det var ju så länge sen jag läste dem (lyssnade på halva Fången från Azkaban i söndags...). Uselt närminne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dumbledore är också fantastisk. Och beskrivningen av Mr Dursley, även om han inte är en trevlig karaktär, ändå en strålande karikatyr av en viss manstyp.

      Delete
  11. Severus Snape är en lysande karaktär :)

    ReplyDelete
  12. Har han nåt förnamn, Alfons pappa? Jag har inte hört vad det skulle vara..

    ReplyDelete
  13. Nej, kvinnorna i Rowlings författarskap få stå tillbaka lite. Men Snape - hur kan en inte älska den mannen. Vresig men komplex.

    ReplyDelete