Monday, October 12, 2015

Tematrio: krig, flykt, exil

Lyran ska föreläsa på Karlstad stadsbibbla och ber om tre tips på tema "krig, flykt och livet i exil".

Ghosts by daylight av Janine di Giovanni är en krigskorrespondents självbiografi. Mycket intressant om vad som kan hända med folk i krigsmiljöer. Hur cyniska krigskorrar blir, för att inte tala om adrenalinhöga. Tyvärr håller dock boken inte hela vägen igenom - alltför stor del handlar om hur tråkigt hennes liv blev när hon fick barn och fick börja stanna hemma. Tips från coachen: tråkiga delar av ens liv blir tråkiga delar av ens biografi. Stryk, stryk, stryk.

En annan alldeles förskräcklig och läskig äkta krigsskildring är Roméo Dallaires Skaka hand med djävulen. Dallaire var FN-general i Rwanda när folkmordet bröt ut 1994. På mycket kort tid mördades nästan en miljon människor. Den alltför lilla och dåligt utrustade FN-styrkan kunde inte göra mycket, framför allt när alla västländer drog tillbaka sina soldater för att de inte skulle behöva riskera livet. Dallaire skriver så läsaren vill gråta blod. Så viktigt att läsa ändå, för att förstå hur lätt det kan hända, var som helst i världen och i alla tider.

Och så en tredje krigsskildring: The yellow birds av Kevin Powers. Det här är en roman skriven av en US-amerikansk krigsveteran. Det handlar om två unga pojkar som skriver in sig i armén och skickas till Irak. Det går inte bra. Och det är dessutom ruskigt dåligt berättat. Halva boken är råa könsord som de unga militärerna säger om irakier, andra halvan är pekoralt svulstiga beskrivningar av "soluppgång över olivlunden". Lärdom av läsningen: att krig är så förfärligt att unga män skadas svårt i hjärnan av dem. Och att de unga männen därför vid hemkomsten inte bör få tillgång till papper, penna och ett förlag.

Fler tips: grekiska dramat Illiaden, svindlande satiren Scoop, förskräckligt realistiska Okänd soldat, strålande maktanalysen En halv gul sol.

26 comments:

  1. Tre okända för mig, tack för tips!

    ReplyDelete
  2. Att jag inte tänkte på Okänd soldat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tänk att man inte kan tänka på allt. Du hade ju med tre andra väldigt bra på din lista!

      Delete
  3. Jag tror nog jag sett mer filmer än läst böcker om detta. Din trio är helt okända för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, de är nog inte några storsäljare

      Delete
  4. Replies
    1. De är lite mer kända! Och mycket läsvärda.

      Delete
  5. Boken om Rwanda låter mycket intressant! Men samtidigt beskriver du ju den på ett sätt som får mig att undra om jag ens skulle palla att läsa den...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Temat folkmord är ju inte precis feel-good-läsning. Och Dallaire skriver väldigt ärligt och exakt, det är en mycket bra bok. Inget snask eller effektsökeri, han har inte skrivit den här för att sälja utan som en del i sin egen livslånga traumaterapi. Men jobbigt ämne.

      Delete
  6. Jag blir väldigt nyfiken på Skaka hand med djävulen. Jag har inte läst så mycket om folkmordet i Rwanda och var så liten när det skedde att jag inte minns något av vad som skrevs då. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är mycket, mycket bra. Och fruktansvärd, eftersom den beskriver en sån ofattbar men tyvärr inte unik punkt i mänsklighetens historia.

      Delete
  7. Skaka hand med djävulen vill jag läsa. Tack för tips!

    ReplyDelete
  8. Intressant, dem har jag inte läst. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt om de kommer till nytta! (som varning eller frestelse, välj själva)

      Delete
  9. Jag har sett ett flertal filmer om folkmordet i Rwanda och det får nog räcka med dem. Tror faktiskt inte jag skulle orka läsa om det, det blir på något sätt otäckare då.

    ReplyDelete
  10. tre böcker som jag inte läst. tack för tips!

    ReplyDelete
  11. Roméo Dallaires bok verkar intressant. Att förstå det obegripliga och hemska som hände i Rwanda vill man ju klart försöka göra. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jobbigt men viktigt eftersom det ju uppenbarligen händer om och om igen i världshistorien, senast nu IS-idioterna

      Delete
  12. Gillar dina tips från coachen och din härliga sågning av The Yellow Birds :) Är nog på lite elakt humör idag...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag var nog på lite elakt humör igår!

      Delete