Sunday, October 18, 2015

Ett sammanträffande och en ironi

1. Jag läste ut boken Purity om en flicka som heter Purity. När jag övergår till Ruth Ozekis A tale for the time being hinner jag fyra sidor innan det plötsligt dyker upp en bifigur. En flicka som heter Purity.

2. Jag började med Ozekis bok som ett svepskäl för att än en gång skjuta upp läsningen av Marie Darrieussecqs Truismes som jag tyckte verkade jobbig. Inser efter ett tag att jag inte fastnar i A tale for the time being och plockar ändå upp Truismes - som visar sig vara fantastisk och en bladvändare jag inte kan lägga ifrån mig.

Slutsats: världen är skum och inget går att lita på.

4 comments:

  1. Håll ut! Ruth Ozeki är värd att vänta på.

    ReplyDelete
  2. ja, du får verkligen anstränga dig lite med Ozeki! det är inte bara författaren som ska arbeta! läsaren är medskapare! basta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, så var det. Nu är jag mycket nöjd med henne!

      Delete