Monday, September 28, 2015

Tematrio: män som skriver om kvinnor

Dags för Lyrans tematrio: tema män som skriver om kvinnor.

Mario Vargas Llosa är en ganska typisk latinamerikansk machoförfattare. Den stygga flickans rackartyg handlar om en ung man som objektifierar en ung kvinna. Det "stygga" med den stygga flickan är att hon tycker att hon också har rätt att få ut något av sex. Ett bisarrt porträtt som hade kunnat blivit en feministisk berättelse om den bara hade varit lite mindre latinamerikanskt vinklad.

Frans-Emil Sillanpää tar en annan väg men hamnar i ungefär samma snårskog. Huvudpersonen i hans nationalromantiska Silja är en ung och oskuldsfull bondflicka. Hon är så käck och glad och strävsam! Men sedan ger hon bort sin oskuld och vips måste hon straffas med lungsot och dö.

Nej, tacka vet jag Carl Jonas Love Almqvist. Sara Videbeck i Det går an är en av mina favoritkaraktärer, alla kategorier. Om en stark, självständig kvinna som inte säljer sin frihet till något pris. Om äktenskap på lika villkor. Heja Almqvist!

26 comments:

  1. Peter Höög och Fröken Smilla - ett ganska bra kvinnoporträtt tycker jag.

    Men jag tycker att du skall ha en tematrio med böcker som har ovanliga huvudpersoner. Då skulle jag kunna tipsa om en bok jag läst som handlar om ett bi, samt två böcker med senila kvinnor i huvudrollen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skickar vidare ditt tips till Lyran som fixar tematriorna!

      Delete
  2. Almqvist verkar helt klart vettigast i sällskapet.

    ReplyDelete
  3. Silja tänkte jag inte på! det borde man göra lite oftare...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tänkte på den eftersom jag läste den ganska nyligen - det är svårt att komma på bra exempel av sånt man läste för ett tag sen!

      Delete
  4. Jag har sällan varit så arg på en författare som jag var efter att ha läst om Den stygga flickan. Fy tusan! Håller med dig, heja Almqvist!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - ett mycket märkligt sätt att se på kvinnor.

      Delete
  5. Intressant trio, kul att du tar med Nobelpristagaren Sillanpää.

    ReplyDelete
  6. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så läser jag många gamla stofiler också

      Delete
  7. Replies
    1. ...kanske en dag! Läs "Det går an", den är dessutom väldigt kort, nästan en novell.

      Delete
  8. Heja Sara Videbeck! Håller med om Vargas Llosas bok - jag tyckte iofs boken var intressant men kvinnoporträttet lämnar ju lite övrigt att önska...

    ReplyDelete
  9. Jag är så osugen på att läsa Mario Vargas Llosa, aldrig begripit mig på gubbsjuka. Almqvist däremot borde jag läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag försöker läsa alla nobelpristagarförfattare, då kommer de gubbiga latinosarna på köpet. Men Almqvist är strålande, läs den!

      Delete
  10. Har nog läst min ranson av gubbsjuka latinamerikanska män, tror inte jag orkar fler :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så känner jag också nu. Obs, det finns också vissa helt ok - jag tycker Garcia Marquez är bra mellan varven. Men det var iofsig länge sen jag läste dem.

      Delete
  11. Har inte läst någon från din trio.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...än! Åk till bibblan och låna Carl Jonas, den är mycket läsvärd

      Delete
  12. Det går an låter som något jag borde läsa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go for it! En mycket intressant bok, särskilt om man tänker på kontexten när den skrevs.

      Delete
  13. Har bara läst Det går an i din trio, men det är inte så "bara", förresten... Sara Videbeck är en favoritkaraktär även för mig. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte alls bara! Det är ju jättebra.

      Delete