Tuesday, September 8, 2015

Tematrio: kalla grejer

Lyran frågar efter tre boktitlar med något kallt i. Det kan väl passa, september är ju den första officiella långkalsongmånaden (ja, jag är lite frusen av mig).

I romanen Snöns rike av Yasunari Kawabata är det vinter och snöstorm. Men det allra kallaste är inte vädret utan den cyniske och känslobefriade manliga huvudpersonen. Han återkommer varje år till ett slags spa i bergen där han träffar geishan Komako. Att hon lider av livet i prostitution är inget som bekommer romanens jagperson.

Liksom Kawabata fick Orhan Pamuk nobelpriset i litteratur. Jag läste Snö för ganska länge sedan och minns inte hur den slutar. Om en poet som försöker begripa Turkiet idag (2005) och som hamnar i skottlinjen mellan islamister, kurdnationalister och en auktoritär regim. Läge att läsa om den?

Peter Hoeg skrev också om snö, Fröken Smillas känsla för snö om en kvinna med inuitiska rötter som hamnar mitt i en storpolitisk gangsterhärva. Ett barn dör. Alla ledtrådarna har med snö och is att göra. Slutet är fullständigt bananas.

17 comments:

  1. Fröken Smillas känsla för snö har jag läst för länge sen.

    ReplyDelete
  2. Fröken Smillas känsla för snö vill jag läsa nån gång.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Ja, huwa! Lite tidigt med snö i september kanske

      Delete
  4. tänk att jag läst alla tre! fin trio!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så är du ju synnerligen beläst också

      Delete
  5. Jag har inte läst någon av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
  6. Har inte Fröken Smillas känsla för snö gått som film? Eller blandar jag ihop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomen visst har den det! En ganska läskig och mörk film.

      Delete
  7. Fröken Smillas känsla för snö har jag inte läst, men filmen såg jag för många år sedan. Tyckte den var fantastisk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, fantastisk! Förutom slutet som är lite over-the-top

      Delete
  8. Tre böcker som jag inte läst men jag har sett filmatiseringen av Fröken Smillas känsla för snö.

    ReplyDelete
  9. Fröken Smilla gillade jag mycket när det begav sig - kanske skulle gilla den idag också. Tack för tips!

    ReplyDelete
  10. Fröken Smilla läste jag och fortsatte sedan med flera böcker till av Hoeg. Ett gott betyg :)

    ReplyDelete