Thursday, September 17, 2015

Stackars, stackars Maj

Så kom jag till slut till Kristina Sandbergs första bok om Maj i Örnsköldsvik. En ung flicka med hjärtesorg som olyckligtvis blir på smällen och därför illa kvickt tvingas gifta sig med sitt alkoholiserade one-night-stand.

Det här är en så enormt sorglig och hemsk bok. Ett så grymt - och vanligt! - öde. Maj är bara tjugo år men ställs inför en omöjlig situation där hon är helt utlämnad åt den nye maken och hans släkt, med enorm pliktbörda på de unga axlarna. Hon är fruktansvärt osäker, vet inte vad som gäller och måste lista ut spelets regler allteftersom. Med allas ögon på sig och ingen som hjälper och guidar.

Andra läsare säger att de blivit så irriterade på Maj. Varför hon inte är lite mer nöjd och gör det bästa av situationen. Men hur skulle hon kunna vara nöjd, hon har ju tvingats in i detta? Hon är ju livrädd!

Jag tycker tvärtom att det allra bästa med Maj är att hon i den här förskräckliga situationen ändå inte ger med sig och låtsas vara kär och ömsint. Hon har utsatts för tvångsgifte och det enda hon fortfarande kan bestämma över är sitt eget hjärta - det är inte till salu. Go girl!

Tack och lov att jag inte levde på trettiotalet, tack och lov för fri abort och tack och lov att jag inte måste laga gädda åt elaka släktingar på min födelsedag.

4 comments:

  1. Lyssnade du på Kristina Sandbergs Sommarprat? Det var riktigt bra!

    ReplyDelete
  2. Jag tyckte om den här boken, men samtidigt var den så seg (tvåan ännu segare) så jag har inte kommit igenom alla tre än.

    Det var lite jobbigt att läsa den här bara veckor efter min egen förlossning. Men håller med dig, hon har inget att vara nöjd över!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var intressant att läsa den men jag har inga planer på att läsa fortsättningarna. Det finns så många andra böcker som lockar mer!

      Delete