Sunday, September 13, 2015

Litteraturstrejken avblåst

Bokbloggen sprang på Ture Sventon på centralstation häromdagen, han stod där i ett stort lösskägg (prima kvalitet) och delade ut kaffe till anländande flyktingar. Jag passade naturligtvis på att fråga:

- Så är den litterära sittstrejken över nu?

- Javisst! Undan, mina unga vänner, här var det kaffe.

- Är problemen med rasism i Sverige lösta då?

- Inte alls. Men min detektivstrejk i kombination med bilden på den stackars gossen som drunknade i Medelhavet verkar ha väckt liv i den tysta svenska majoriteten. Och nu finns ingen tid för strejker! Nu måste jag dra mitt strå till stacken. Herr Omar står där borta på perrongen och tolkar från arabiska åt syriska flyktingar.

- Vilken fantastisk insats, Herr Sventon! Jag önskar dig all lycka till.

- För all del. Och du, har du skickat ditt bidrag till Röda Korset än?

No comments:

Post a Comment