Tuesday, August 25, 2015

Tematrio: sommarens höjdpunkter

Lyran frågar vilka som var sommarens tre mest minnesvärda läsupplevelser. Efter noggrant övervägande bestämmer jag mig för tre damer som förgyllde min sommar:

Barbro Alving var en skarpladdad krutgumma, några av hennes underbara kåserier hittade jag på en loppis i samlingsvolymen Sol över torpet. Alldeles utmärkt sommarläsning, förstås.

Caitlin Moran är ju som bekant min husgud. How to build a girl handlar om en ung, fet och kåt tjej som inte ber om ursäkt för någonting. Och varför skulle hon? Sex, sprit och rock'n'roll i dräpande Moranstil.

En annan fullpoängare med feministisk udd är Tsitsi Dangarembga, Nervous conditions. Om en flickas uppväxt i fattiga Zimbabwe. Familjen satsar allt på sonen - men när han dör i någon akut sjukdom får plötsligt dottern en chans att kliva ur skuggan och ta över den gyllene framtid som annars bara pojkar kunde hoppas på.

28 comments:

  1. Tack för tips! Den tredje hamnar direkt på min "att läsa"-lista.

    ReplyDelete
  2. Nervous conditions var riktigt bra! Den finns faktiskt översatt till svenska också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra! Fast jag läste den med min nordiska bokklubb som helst beställer böcker på engelska för rättvisans skull

      Delete
  3. Känner inte till någon av de här tre. Tack för tips!

    ReplyDelete
  4. Jag inser att jag borde läsa Caitlin Moran. Och Tsitsi Dangarembga verkar väldigt intressant, fast i svensk översättning för min del.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas det går att få tag på den - jag gjorde en snabb sökning på Adlibris för att se vad den hette i översättning men den verkar inte finnas inne :(

      Delete
  5. Det här var tre böcker som jag inte läst. Låter som trevliga böcker. Tack för tipsen.

    ReplyDelete
  6. Njaa var nog inga böcker jag läst men de är heller inte obekanta precis.
    Den sista känner jag väl inte till så mycket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har nog gjort reklam för den förut - den är värd att upptäckas!

      Delete
  7. Den tredje låter intressant.

    ReplyDelete
  8. Caitlin Moran har jag fortfarande inte läst... Men det borde jag nog!

    ReplyDelete
  9. Idel okända titlar för mig. Tack för tips!

    ReplyDelete
  10. Jag gissar att det är Tsitsi Dangarembgas Rotlös på svenska? Har den och borde snart läsa den.

    ReplyDelete
  11. Inte läst någon av dessa, men jag blir väldigt nyfiken på de sista två. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför inte på Bang också? Hon är underbar!

      Delete
  12. Tsitsi Dangarembga ska jag minnas när jag ska läsa något från Zimbabwe.

    ReplyDelete
  13. Den tredje skulle jag vilja läsa!

    ReplyDelete
  14. Har inte läst din trio, men Moran är åtminstone läst i en annan titel. Nervous Conditions låter jättespännande.

    ReplyDelete