Monday, August 3, 2015

Tematrio: Länder i titeln

Veckans triotema från Lyran är: romaner med länder i titeln

Vilhelm Mobergs serie om utvandrarna slutar med Sista brevet till Sverige, som bland annat handlar om hur farligt det är att föda barn och om hur svårt det kan vara att överbrygga klyftan mellan den invandrade föräldragenerationen och de infödda barnen.

Håkan Nesser är som allra bäst när han skriver deckare som egentligen inte är deckare. Styckerskan från Lilla Burma är tyvärr inte en av dem utan handlar om den bizarre polisen Gunnar Barbarotti. Det är lite för mycket teologi och märkligheter för min smak, även om Nesser förstås är skicklig med pennan även i sina sämre stunder.

Jag är inte helt säker på att Mesopotamien verkligen gills som ett land - det var ju ingen nationalstat i modern mening. Men historiska regionbeteckningar kanske också räknas. Mord i Mesopotamien är i vilket fall en typisk Agatha Christie-deckare med allt som hör till. Ledtrådar, Poirot och en storstilad upplösning.

20 comments:

  1. Nessers bok är den enda jag inte läst av dina tre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äsch, läs någon av Nessers andra istället, tycker jag...

      Delete
  2. Mesopotamien är ett bra val, tycker jag.

    ReplyDelete
  3. Mesopotamien är väl ett fint namn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag också! Låter som att det bor flodhästar där.

      Delete
  4. Trio med ett par nya titlar för mej.

    ReplyDelete
  5. Sista brevet till Sverige har jag ju och tycker den är himla bra, men var så säker på att den hette Sista brevet hem att jag inte brydde mig om att läsa på ryggen av den... fick ta med en usel bok i min trio istället. Ska inte vara så kaxig nästa gång :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ens hjärna är en riktig lurifax ibland, den går inte att lita på.

      Delete
  6. Som (nåja, blivande) historiker så tycker jag absolut att Mesopotamien bör räknas, det var ju ett sorts land åtminstone. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurra, ett expertutlåtande! Det var roligt att höra!

      Delete
  7. Replies
    1. Fast mest deckare! Ovanligt nog på den här bloggen.

      Delete
  8. Jag googlade Mesopotamien (har också den stående i hyllan), men kunde inte riktigt klura ut vad det egentligen var :) Men hur kunde jag missa Sista brevet till Sverige?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle säga att det var större delen av nuvarande Irak samt en del av dagens Syrien, men wikipedia kanske har en mer exakt beskrivning.

      Delete
  9. Sista brevet till Sverige läste jag för ett antal år sedan, men jag håller på med en omläsning av serien nu. Den är fantastisk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. O, läser du de nya snygga utgåvorna? Inte för att omslaget egentligen gör någon skillnad, berättelsen är ju lika bra i en gammal skruttupplaga med vattenskadad pärm.

      Delete
  10. Fint mixad trio! Mobergs serie borde man förstås läsa hela, Sista brevet till Sverige har jag missat.

    ReplyDelete
  11. Få se om jag fortsätter Utvadrar-trilogin, jag läste den första nu i sommar.

    ReplyDelete