Monday, August 17, 2015

Om skillnaden mellan "de" och "dem"

Det sägs att vi har problem med för mycket "vi och dem" i samhället idag.

Jag tycker snarare problemet är det där med "de och dem".

Många vuxna, välutbildade människor - till och med lärare och journalister - verkar ha missat att lära sig skillnaden. Här kommer mitt lilla tips till er:

Testa att byta ut "de" eller "dem" i en mening mot "vi" eller "oss". Om meningen låter bättre med "vi" ska det vara "de", om det passar bättre med "oss" ska det stå "dem". Det här brukar funka eftersom nästan ingen gör fel på vi/oss.

Hur komma ihåg vilket som hör ihop med vilket då? Jo: "vi" har två bokstäver precis som "de". "Oss" har tre bokstäver precis som "dem".

Det var allt i grammatikskolan för den här gången!

Varsågoda, det var så lite.

7 comments:

  1. Det där stör mig så mycket så jag faktiskt hade tyckt det varit bättre om de som inte vet skillnaden hade skrivit "dom" i stället. Och det är ganska drastiskt för att vara jag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Bättre slarvigt talspråk än fullständigt inkorrekt. Men ännu bättre vore det med riktig, ambitiös språkundervisning i skolan och varför inte lite hårdare antagningskrav till både gymnasium och universitet så att folk blir motiverade att faktiskt lära sig.

      Delete
  2. Jag brukar också tipsa om att byta ut de mot vi etc. Däremot har jag inte tänkt på det att vi och de har lika många bokstäver osv. Bra knep!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla knep verkar behövas i kampen mot det usla språket.

      Delete
  3. När blev det här ett problem egentligen? För några år sedan behövde jag aldrig irritera mig på detta men nu ser man det lite överallt. Vad hände? Är det så att många som alltid skrivit "dom" försökte bli mer korrekta och att det är dessa som nu blandar ihop orden?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en intressant spaning! Det kanske är samma unga människor som plötsligt börjat använda "Ni" och tror att de är artiga?

      Delete
  4. Vilket bra knep! Jag stör mig också på detta... Jag tror att det handlar om att man inte hör någon skillnad i talspråket (både "de" och "dem" brukar ju uttalas "dom") och har man inte riktigt koll på grammatiken vet man kanske inte vilket man ska ta när man ska skriva ordet.

    ReplyDelete