Monday, August 24, 2015

Låt oss tala en stund om kunskapsföraktet

Att barn och unga tycker lärande är ocoolt är väl en sak. Inte alls bra, men inte så förvånande.

Att vuxna människor understödjer och sprider samma idé är däremot en katastrof.

Jag har nu lyssnat igenom de flesta av årets sommarpratare. Brukar det alltid vara så många radiovärdar som sprider kunskapsförakt? Jag har tappat räkningen på antal kulturpersonligheter som sa saker i stil med "och skolan kan man bara skita i för där lär man sig inget viktigt och läxor är en kränkning och matte är så jävla tråkigt". 

Så fruktansvärt oansvarigt. 

Men helt i linje med den pågående svenska intellektuella utarmningen. 

Varför ska ungdomar bekymra sig med att lära sig sitt eget modersmål ordentligt? De kommer ju ändå in på gymnasiet och universitetet eftersom alla antagningskrav slopats. De får ändå godkänt i slutbetyg. Tidningar och böcker kryllar ändå redan av felaktig språkhantering, särskrivningar och stavfel, eftersom korrläsning är avskaffat och ingen verkar tycka språket är viktigt längre.

Förr i tiden uppmuntrade vuxna sina unga att utbilda sig, så att barnen skulle få bättre chanser i livet än de själva hade haft. Nu för tiden uppmuntrar vuxna sina unga till att strunta i skolan. Gissa konsekvensen.

Svenska praktikanter i EU-kommissionen - uttagna i enorm konkurrens - kan ha två masterexamina och ändå inte kunna skilja på "de" och "dem". Kollegor från andra länder tror knappt på mig när jag berättar det.

Med den här utvecklingen kommer Sverige vara framtidens lågutbildade låglöneland. Det har redan börjat, svenskar är inte så attraktiva på den internationella arbetsmarknaden som många tror.

Tänk på det innan du säger "grammatik är så jäkla tråkigt" till ett skolbarn nästa gång.

4 comments:

  1. Håller med fullständigt. En del vuxna visar upp ett kunskapsförakt jag inte förstår. Och det smittar av sig på skolan. Svenska universitet och högskolor har jätteproblem med studenter med dåliga förkunskaper, trots bra gymnasiebetyg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är nackdelen med den i övrigt fina idén om "alla ska med". Jag önskar mig en lite mer balanserad värld där alla ska få chansen men det ändå, eller just därför, kan ställas krav.

      Delete
  2. Kan bara hålla med, ett av mina pet peeves är folk som koketterar med att de aldrig läst en bok och liknande. Hur kan man säga något sådant och samtidigt låta stolt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är märkligt, det där. Och dumt.

      Delete