Wednesday, August 5, 2015

Flavia de Luce for President!

Alan Bradley skriver deckare. Men inte vilka deckare som helst utan alldeles FANTASTISKA deckare. Och det är inte ofta jag säger en sån sak!

Bradleys deckare är nämligen inga vanliga töntiga polisromaner. För det första är hjälten en elvaårig och högst egensinnig tjej, Flavia de Luce. Hon är keminörd, orädd och egentligen en liten bedårande terrorist. Pippi Långstrump goes Breaking Bad, ungefär. Och alltihop i en stor engelsk herrgård på 1950-talet.

För det andra är det skrivet i en alldeles underbar stil. Jag kan inte sätta fingret på det, men det är ett driv i språket, med så många roliga och oväntade kommentarer, jag fnissar till stup i kvarten.

Boken jag just läste ut heter The weed that strings the hangman's bag och det är andra boken i serien om Flavia. Jag måste läsa fler av dem!

1 comment: