Sunday, August 16, 2015

Dödslistan: mesig spionthriller om jihadister

En av mina favoritböcker är Frederick Forsyths Sjakalen - så spännande och smart. Forsyth har skrivit flera väldigt bra spionthrillers, men också någon väldigt dålig bok strax efter elfte september.

Det var därför med blandade förväntningar jag gav mig på hans senaste roman Dödslistan.

Det handlar om jakten på en terrorist, en extrem-jihadist som predikar hatbudskap på internet. Storyn är inte orimlig, däremot blir det inte så spännande eftersom det går vansinnigt enkelt för de goda krafterna. De har tillgång till fantastisk teknik, drönare och elitfallskärmsjägare, så terroristen har egentligen ingen chans. Och då blir det hela ganska mesigt.

Lättläst och lättsmält och det jag framför allt fick ut av läsningen var att jag blev väldigt sugen på att prova fallskärmshoppning.

2 comments:

  1. Replies
    1. Utmärkt! Säg till om du också blir sugen på fallskärmshoppning när du läser den så kan vi anta hopputmaningen tillsammans!

      Delete