Monday, July 13, 2015

Tematrio: saker som flyger

Högt flyga orden, tanken stilla står!

Eller i alla fall ska dagens tematrio flyga högt, tycker Lyran och utropar veckans tema: "böcker som har något som kan flyga i titeln". Ett utmärkt tema!

För då kan jag nämligen tipsa om geniala, galna Audrey Niffeneggers Raven girl. Det är en vacker och sorglig bilderbok om en flicka vars pappa är brevbärare och mamma är en korp. Flickan kläcks ur ett ägg och är inte som de andra barnen. Hon känner sig fången i en människas kropp fast att hon ju vet att hon borde ha vingar... Den är så fin, den här sagan.

Lord of the flies av William Golding är inte direkt fin. Snarare fruktansvärd. Och mycket, mycket läsvärd! Så intressant och så realistisk. Barn är inte små vuxna, barn är små dinosaurier. Empati är en av de sista sakerna som utvecklas i en mänsklig hjärna... Om vad som händer med människor i grupp när alla civilisationens moraliska skyddsnät har försvunnit.

Apropå empati, var det någon som sa Mao Tse-Dong? Vilda svanar av Jung Chang är en ryslig och rysligt bra biografi över tre generationer kvinnor i Kina, före och under kommunistdiktaturen. Gräs är borgerligt! Bestämmer Mao, och alla Kinas studenter skickas ut för att dra upp allt gräs i landet. Istället för att, till exempel, odla mat och bidra till människors överlevnad. Men framför allt: tortyr, avrättningar, osäkerhet och sexuella övergrepp. Beskrivet med en stor portion självrannsakan och ärlighet, samt kärlek till familjen, trots allt.

14 comments:

  1. Vilda svanar är den enda av dessa som jag har läst och den gjorde ett enormt starkt intryck när jag läste den. Lord of the Flies har jag tänkt att jag ska läsa någon gång och jag tackar för tipset om The Raven Girl, det låter definitivt som något för mig :)

    ReplyDelete
  2. Flugornas herre var mycket välfunnen!

    ReplyDelete
  3. Flugornas herre och Vilda svanar har jag läst.

    ReplyDelete
  4. Raven Girl har jag inte läst, men väl de båda andra. Vilda svanar var verkligen mycket bra och mycket hemsk.

    ReplyDelete
  5. Fina tips från dig! Jag gillade verkligen Vilda svanar och minns den fortfarande många år senare. Det är ett tecken på en bra bok.

    ReplyDelete
  6. Goldings bok är verkligen bra. Vilda svanar låter väldigt intressant.

    ReplyDelete
  7. Flugornas herre var en passande modern klassiker att stoppa in! Vilda svanar har jag hört talas om men inte läst, nu gav du mig helt klart lust att göra det.

    ReplyDelete
  8. Funderade på att ta med Flugornas herre, men jag hittade ett tema i temat i stället :)

    ReplyDelete
  9. Vilda svanar låter som en bok för mig. :)

    ReplyDelete
  10. Böcker som jag hört talas om men inte läst.

    ReplyDelete
  11. Flugornas herre står, oläst och dammig i min hylla. Vilda svanar har jag läst för många år sedan och gillat den väldigt mycket. Den första känner jag att jag måste ta och leta rätt på!

    ReplyDelete
  12. Intressant trio! Flugornas herre måste jag nog ta och läsa snart. ;)

    ReplyDelete