Tuesday, July 21, 2015

Tematrio: heta titlar

Lyran har en ny tematrio: böcker med värme i titeln!

233 grader C är väl ganska varmt? Eller som den heter i original, Fahrenheit 451. Ray Bradburys titel syftar på temperaturen i brinnande böcker. Boken är en dystopi om ett framtida samhälle där all litteratur är förbjuden och bokbålen står tätt.

Men visst kan det bli ännu varmare. Vad sägs om 5000 grader C, temperaturen i jordens inre kärna? Jules Verne skrev många äventyrsromaner, bland annat Resa till jordens medelpunkt om en vansinnig expedition ner mot jordens mitt.

Nja, jag tycker fortfarande det känns lite ljummet. Det finns ju nämligen ännu varmare titlar. Till exempel Sol över torpet av Bang, som jag precis läste ut. En samling underbara kåserier i Bangs vassa, kluriga och varma stil. Perfekt sommarläsning! Solen är visserligen bara ynka sextusen grader på ytan, men 15 miljoner grader C inuti. Lite lagom för att värmen ska räcka genom rymden ända hit till oss, vi har i skrivande stund precis 15 grader här i torpet...

16 comments:

  1. papper, böcker brinner i den temperaturen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det påstås det! Jag har inte testat själv.

      Delete
  2. Replies
    1. Ja, ska det vara så ska det väl vara ordentligt.

      Delete
  3. Vilken rolig vändning av temat! Och bra böcker, alla tre.

    ReplyDelete
  4. Jag måste nog gå ut och svalka mig lite ;)

    ReplyDelete
  5. Har bara läst Resa till jordens mittpunkt av böckerna i din trio. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste den för ca tjugo år sen så jag kanske borde läsa om den.

      Delete
  6. Det var ju en varm trio :) Jul Vernes böcker är ju fantastiska. Farenheit 451 står på min att-läsa-lista.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verne var ett geni! Alla böckerna står sig inte idag men många är förvånansvärt intressanta fortfarande.

      Delete
  7. Vernes bok tänkte jag först ta med, men han fick inte plats till slut. Och jag kan inte fatta att jag fortfarande inte läst Fahrenheit 451.

    ReplyDelete
  8. Har inte läst någon av böckerna.

    ReplyDelete
  9. du tar då i! Fahrenheit 451 har jag läst

    ReplyDelete