Monday, July 6, 2015

Tematrio: hav

När det är sommar ska det badas, ju mer vatten desto bättre. Jag har fortfarande inte fått sommarsemester än (nedräkning pågår!) men jag kan väl ladda genom att delta i Lyrans tematrio om hav.

När jag var liten fanns det fortfarande abborre i Östersjövikarna. Däremot ingen svärdsfisk och inga hajar. Våra kvällar bland myggen på bryggan liknade därför inte alls fisket i Ernest Hemingways fina kortroman Den gamle och havet, men det är en bra bok i alla fall.

Apropå djur och båtar så måste alla läsa Yann Martels Berättelsen om Pi, den är nämligen genial. Om en pojke och en tiger i en liten jolle till havs. Tigern heter Richard Parker och bara det är en god anledning att läsa den här romanen.

En världsomsegling under havet är en sådan där klassiker som jag läste om och om igen som liten. Just nu lyssnar den gula huliganens pappa och jag på Jules Verne äventyrsroman om ubåtskapten Nemo som ljudbok. Den har lite mindre action än jag mindes och lite fler långa uppräkningar av namn på vattenlevande varelser. Men det är ändå en hemskt bra bok.

Simma lugnt!

14 comments:

  1. En världomsegling under havet är den enda jag har läst, men det är så länge sedan att jag skulle kunna läsa den idag och det skulle vara som första gången :) De andra två vill jag gärna läsa någon gång i framtiden.

    ReplyDelete
  2. En världsomsegöing under havet är en tidig läsupplevelse. Den gamle och havet tycker jag också mycket om. Men - Berättelsen om Pi står jag inte ut med. Varken boken eller filmen. V. g. fråga inte varför för det vet jag inte

    ReplyDelete
  3. En mycket fin trio det där!

    ReplyDelete
  4. Bra trio ska nog läsa Berättelsen om PI.

    ReplyDelete
  5. Berättelsen om Pi ligger i min läslista.

    ReplyDelete
  6. Trevlig havstrio! Berättelsen om Pi borde man förstås läsa. :)

    ReplyDelete
  7. Den första och tredje boken läste jag när jag var ung. Den gamle och havet kommer jag dock ihåg väldigt dåligt. Berättelsen om Pi har jag inte läst utan bara sett på film.

    ReplyDelete
  8. Berättelsen om Pi funderar jag på att läsa. Såg filmen för ett tag sedan och tyckte den var väldigt bra och boken brukar ju vara bättre :)

    ReplyDelete