Monday, July 27, 2015

Tematrio: blött

Det är inte en torr sommar, nej minsann. Fördelen är att det finns hur mycket svamp och blåbär som helst. Och badväder? Alla väder är badväder. Jag simmar envist i vår lilla sjö i ur och skur. För att jag kan. I Belgien finns inga sjöar, så ska det badas ska det badas nu.

Lyran följer upp med tema "sånt som är blött" i veckans trio. Håll till godo!

Bodil Malmsten är fantastisk på alla sätt och hennes böcker om livet i Bretagne är enormt roliga och fyndiga. Läs Priset på vatten i Finistère.

Stig Claesson skriver också finurliga, trevliga texter. Bland annat den som kanske har den mest romantiska titeln någonsin: Sov du så diskar jag.

Mindre romantiskt men oerhört spännande är det i Mikael Niemis katastrofroman i Luleälvsmiljö, Fallvatten. Läsningen är som att åka emotionell tvättmaskin, du kommer ut alldeles omtumlad på andra sidan. Storartat.

Och ett bonusexempel: Jonas Gardell, Mormor gråter. För att Gardell är enastående.

28 comments:

  1. Härliga tips! Jag gillade verkligen Fallvatten - den var full av cliffhangers!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den var speciell, och ovanlig!

      Delete
  2. Replies
    1. Ja - så sorglig-roligt och med sånt öga för detaljer ur svensson-vardagen.

      Delete
  3. Mormor gråter var ett fyndigt val!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diskningen också, tyckte jag :)

      Delete
  4. Fallvatten är den enda jag läst av de här tre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De andra är ju lite äldre också, inte aktuella på topplistorna precis.

      Delete
  5. Har inte läst någon av böckerna i din trio, men Fallvatten har jag i bokhylla så den skall läsas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket nöje! Det är en bladvändare, så se till att ha gott om tid för det är möjligt att du inte kan lägga den ifrån dig.

      Delete
  6. Jonas Gardell ska jag läsa mera av.

    ReplyDelete
  7. Fallvatten vill jag läsa. Och Bodil Malmsten verkar intressant.

    ReplyDelete
  8. Jag älskar Mormor gråter :) Malmsten och Claeson är sådana där författare där jag känner igen namnet så väl, men jag tror inte jag har läst dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Claesson är lurig för jag minns aldrig vad exakt hans böcker handlade om, jag minns bara känslan i dem. Det är något särskilt.

      Delete
  9. Fallvatten har stått oläst i hyllan ett bra tag nu, får nog sätta upp den på någon lista så den blir läst :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lägg den bredvid ditt läsställe så att den finns till hands nästa gång du slår dig ner. Kanske nattduksbordet?

      Delete
  10. Priset på vatten i Finistère är riktigt bra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skrattar gott varje gång hon kallar grannen för "Monsieur Ollon" av misstag... Jag gör nog precis såna fel hela tiden i Belgien också.

      Delete
  11. Fin trio. Niemis bok lämnade inte heller mig oberörd. :)
    Malmsten får jag nog se till att läsa något mer av, så småningom...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man måste nog ha ett psyke av stål för att komma oberörd ur Niemis katastrofroman!

      Delete
  12. Tack för bra tips! :) Malmsten står i bokhyllan och dammar, det får det bli ändring på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det måste genast ändras! De är lättlästa och inte särskilt långa, hennes romaner. De flesta går att läsa på en eftermiddag i solstolen under äppelträdet.

      Delete
  13. Haha, undrar vad Claesson skulle ha tyckt om tanken på att hans titel skulle vara romantisk... Men det är en underbar titel, absolut. Han hade överlag känsla för bra boktitlar. "Döden heter Konrad" är en favorit, liksom "Ni har inget liv att försäkra". (Och mycket riktigt: hans böcker handlar ju mycket sällan om något som går att sätta fingret på, det är just bara den där känslan de lämnar efter sig. Lite som Modiano.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. För en som lever i ett hem utan diskmaskin är det där det absolut finaste erbjudandet en kan få! En verklig kärlekshandling.

      Delete