Wednesday, July 29, 2015

Snöns rike

Japanske nobelpristagaren Yasunari Kawabata sägs vara särskilt lyhörd för att skildra kvinnor.

Jag vet inte jag. Skildrar han inte snarare männen?

Snöns rike är en hemsk liten roman om en känslokall och rätt självisk man som besöker en kurort bland bergen - där snön faller rikligt om vintern. Han återvänder flera gånger och varje gång inleder han en hopplös relation med geishan Komako. Hon är förälskad i honom, men han är opålitlig. Hon är olycklig, dricker alldeles för mycket och lider av livet i prostitution.

En fascinerande berättelse, vackert berättad, inte särskilt glädjesprudlande.

5 comments:

  1. japanska romaner är nästan alltid sorgsna. kvinnorna är det riktigt synd om

    ReplyDelete
  2. De få jag har läst har också skildrat eländiga kvinnoliv ... Vill gärna läsa Snöns rike.

    ReplyDelete
  3. Låter som en bok jag kunde tänkas läsa.

    ReplyDelete
  4. Dags att ta tag i att läsa något japanskt, kanske denna? Tack för tips! :)

    ReplyDelete
  5. Jag blir lite nyfiken på den här.

    ReplyDelete