Wednesday, July 1, 2015

Risken för Boromir - därför är jag republikan

Det har som sagt varit mycket fjäsk och bristande källkritik i media på sistone. Jag har därför bjudit in två välkända debattörer till ett samtal om monarki.

- Välkomna hit, Frodo och Snövit! Om jag först får fråga dig, Snövit: vad tänker du om alla bröllop och barnafödslar som direktsänts på TV de sista veckorna?

- Tack för att jag fick komma! Jo, jag blir allt lite orolig.

- Varför det? Förklara mer!

- Jo, min erfarenhet är att folk blir lite galna när det handlar om tronföljd. Säg att Silvia dör och kungen gifter om sig med någon kaffeflicka - ja, kaffetanter är de väl vid det här laget - då vet jag precis hur det går! Styvmor kommer förstås skicka ut Svenska Jägarförbundet att skära ut Vickans hjärta och sedan blir det oreda kan jag lova. De sju dvärgarna...

- Förlåt, kortvuxna menar du nu.

- Nej, jag menar dvärgar, såna som han där.

- Fröken, jag ber! Jag är en tvättäkta hob och inget annat. Säg det där igen så ska min alvklinga Sting minsann lära dig veta hut.

- Om vi kunde återgå till ordningen - Snövit, du höll på att förklara något om oredan i kungliga bonusfamiljer?

- Jag tänkte bara säga att de sju... ja, de där, de bor i en pytteliten andrahandslägenhet i Midsommarkransen nu för tiden så det kan du glömma att Vickan och Kalle-Fille får sova över hos dem om det krisar, det säger jag bara.

- Tack så mycket. Då vänder jag mig till dig, Frodo - du är däremot en varm anhängare av monarkin?

- Det stämmer. Min gode vän Aragorn är kung och det finns ingen president som går upp mot honom. Han fäktas som en gud och har dessutom en liten sidoverksamhet som alternativmedicinare.

- Då har de haft tur i Gondor då, antar jag. Men problemet med monarki är väl att det inte finns någon garanti för att nästa kung blir lika kompetent. Säg att Boromir hade hamnat på tronen, hur kul hade det varit?

- Det hade varit dåligt, han hör ju inte till den sanna kungaätten.

- Det har du rätt i - det hade varit som att importera en fransk marskalk och börja hylla honom som en halvgud med särskilda rättigheter. Det hade ju varit fullständigt galet. Men ponera då att Aragorn får en son som växer upp, blir playboy, rumlar runt i Lothlorien i snabba bilar, är elak mot katter och sparkar gamla tanter på knäna... Kommer du fortfarande vara rojalist då?

- Det där är oschysst. Så får du inte argumentera. Kungahuset är bra för exporten och för bilden av Gondor i utlandet och därmed basta.

- "För Sverige i medeltiden", så att säga.

- Just det! Vem gillar inte medeltiden? Finfina ringbrynjor.

- Ja, vem gillar inte det... Tack då, Snövit och Frodo. Och du - lyssna gärna igen nästa vecka. Då kommer Zorro och Karlsson på Taket för att diskutera det sjätte jobbskatteavdraget. Hej så länge!

2 comments:

  1. Gillar dina omvärldskommentarer skarpt :)

    ReplyDelete
  2. Underbar kommentar om att importera en fransk marskalk, för vad skulle man annars göra liksom :)

    ReplyDelete