Monday, June 15, 2015

Tematrio: Stockholm

Lyrans tematrio handlar idag om Stockholm. Här kommer mina tre boktips:

John Ajvide Lindqvist har skrivit många bra skräckisar i Stockholmsmiljö, inte minst Lilla stjärna som är en massaker i det mest stockholmska av allt: Allsång på Skansen. Fram med borrmaskinerna!

Stieg Trenters deckare om hårdkokte fotografen Harry Friberg har Stockholm som kuliss. Här jagas mördare genom gränder på Söder, det äts strömmingsflundra i Vasastan och det flörtas på Västerlånggatan.

Elin Wägners Norrtullsligan är en slags kåserande och lättsam skildring av fyra unga självförsörjande kvinnor i början av nittonhundratalet; de släpar sig fram trots hård konkurrens, dålig ekonomi och lurkar till män.

13 comments:

  1. Lilla stjärna är den enda jag inte läst av böckerna i din trio.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är lite... speciell. Inget för känsliga själar eller för Allsångsfans.

      Delete
  2. Norrtullsligan har jag inte läst, men däremot Pennskaftet. Lilla stjärna försökte jag med, men den var för otäck :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pennskaftet är bättre! Lilla Stjärna är mycket, mycket otäck.

      Delete
  3. Har inte läst någon av dessa, men tack för fina boktips!

    ReplyDelete
  4. Det var varierat, och bra tips. Wägner är jag också förtjust i, i synnerhet hennes tidiga produktion med bl a Norrtullsligan.

    ReplyDelete
  5. Har allvarligt funderat på att läsa något av Wägner (har ju plöjt igenom biografin om henne). Norrtullsligan lät som ett bra tips för mig. Tack! :)

    ReplyDelete
  6. Jag hade ingen aning om vad Lilla stjärna handlar om, men läsa den ska jag. Låter ju som ett kul ämne :)

    ReplyDelete
  7. Allsång på Skansen blir aldrig detsamma efter att du har läst Lilla Stjärna, sa en kompis till mig när jag skulle läsa den och det stämde!

    ReplyDelete
  8. Lilla Stjärna står på läslistan, brukar gilla John Ajvide, de andra känner jag igen författarnamnen på, men har inte läst.

    ReplyDelete