Tuesday, June 2, 2015

Tematrio: minnesvärda mammor

Dagens tematrio handlar återigen om mammor - minnesvärda sådana. Jag har plockat tre exempel som inte är av muminmammetyp:

Medea av Euripides är en grym pjäs om en stackars kvinna som behandlas riktigt illa av sin man, Jason. I ångesten, och som hämndaktion, slår Medea ihjäl de gemensamma barnen. För det är nämligen inte alltid barnets bästa att vara hos den biologiska mamman.

Moderskap är inte heller bara lycka och blombuketter. Att föda barn är en av de farligaste sakerna en kan syssla med, fortfarande, i stora delar av världen. Ta till exempel Kristina i Sista brevet till Sverige av Vilhem Moberg. Hon föder till döds, bokstavligen.

Föräldraskap kan vara många saker och jag tänker inte berätta mer om vilka aspekter som diskuteras i Chris Cleaves spännande Gold om ett triangeldrama i extremsportmiljö. Det går nämligen inte att berätta utan att ge bort trista spoilers. Och det vore synd, för boken är mycket bra! Läs den.

I övrigt är det här en kul sammanställning av dumheter folk gärna vräker ur sig till såväl oss barnfria som till de barnlösa, i båda fallen lika korkat.

20 comments:

  1. Ang. Kristina - det är allt en himla tur av flera skäl att barnafödandet har minskat. (Då tänker jag givetvis inte på ofrivillig barnlöshet, som kan vara en tragedi.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det var en fin uppfinning med modern hälsovård+mer jämställdhet

      Delete
  2. Första och andra mamman känner jag till men inte den tredje. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cleave har också skrivit "Little Bee", lika läsvärd

      Delete
  3. Kristina känner jag till, borde läsa om böckerna (förra gången kom jag bara halvvägs). Cleaves bok kan vara något för mig. Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Cleave har varit en trevlig ny bekantskap

      Delete
  4. Känner igen flera av kommentarerna i den fina sammanställningen. Och svaren också :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ack ja - om bara fler ville läsa Magdalena Ribbings spalt innan de öppnade munnen

      Delete
  5. Kul! Cleaves kände jag inte till, den får läggas till inkön.

    ReplyDelete
  6. Nej jag har inte läst om dina mammor än.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då tycker jag du ska börja med Mobergs utvandrarsvit!

      Delete
  7. Cleaves bok hittade jag häromdagen i mataffären för 25 kr, inbundet! Så den fick följa med hem! Nu ska jag bara finna lästid också för det sålde dom inte i mataffären... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å vilken bra mataffär det hade varit om de sålt det!

      Delete
  8. Föder till döds..hu..den hoppar jag nog över men börjar bli nyfiken på sista boken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det tycker jag du ska hoppa över.

      Delete
  9. :D Mycket kul sammanställning - tack o bock för den!
    Böckerna var okända för mig - tack oxå där för tipsen. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Någon måste komma med en motvikt mot allt rosa gullegull på mors dag.

      Delete
  10. Usch, känns som att Medeas historia händer lite då och då i uppslitande familjetragedier... Klassiska tragedier står sig med andra ord....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sannerligen! Människor tycks ha varit desamma i alla tider.

      Delete