Monday, June 22, 2015

Tematrio: landsbygd

Måndagskväll och dags för tematrio hos Lyran - idag om lantliga skildringar!

Mo Yan beskriver det hopplösa livet på kinesisk landsbygd i fina romanen Vitlöksballaderna. Det kommunistiska systemet med toppstyrning funkar inte. Den värdelösa överproducerade vitlöken puttrar genom sidorna i takt med att både löken och den politiska ideologin ruttnar och stinker.

Den ryska glesbygden verkar inte mycket muntrare, i alla fall inte om en ska tro Ivan Bunin. Kärnfulla Byn handlar om två bröder med mycket olika syn på det där med arbete. Det är köld, svält, piskor och elände. För att inte nämna råttor.

Vilhelm Moberg gjorde under sin långa livsbana en 180-graders vändning vad gäller synen på landet. I novellen Brodd ur samlingen Berättelser ur min levnad börjar en ung Moberg berätta lyriskt om en idealiserad landsbygd. Här är människan minsann ren och naturlig! Om alla bara bodde på landet skulle allt vara toppen... Det intressanta kommer i ett tillägg på slutet av novellen: den mogne Moberg kommenterar syrligt att efter allt researcharbete med Utvandrarserien är han inte längre dum nog att tro att svenska bondesamhället var sådär fasligt härligt. Tvärtom. Det var sten, kålsoppa, skörbjugg och difteri.

Alla tre är mycket god litteratur! Allt som handlar om elände är inte eländigt, långt därifrån. Men jag är förstås mycket glad att jag inte lever i en kommunistdiktatur.

18 comments:

  1. Intressant att Moberg kunde ändra sig - och erkänna det!

    ReplyDelete
  2. Jag har inte läst någon här heller, tänkte läsa Mo Yan men det blev aldrig av.
    Mia

    ReplyDelete
  3. Håller med Robert - och roligt att det tillägget publicerades. Det var hemskt vilka sorgliga och eländiga berättelser du hade valt i övrigt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, mea culpa. Jag ska försöka komma på något lite livligare till nästa trio.

      Delete
  4. Vitlöksballaderna är riktigt bra. Om än eländig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En bra sak med deppiga skildringar är att de påminner om hur bra vi har det själva idag

      Delete
  5. Moberg läste jag mycket förr, kanske dags för en omläsning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja varför inte? Han var ju väldigt produktiv

      Delete
  6. Mo Yan är riktigt läskigt, hems verklighet,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Påminner om att vi har haft tur i livslotteriet!

      Delete
  7. har läst Vitlöksballaderna och en hel del annat kinesiskt. betackar mig också för kommunistisk diktatur. betackar mig för all diktatur. Bunin har jag inte läst, men Moberg så klart

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunin är en av nobelpristagarna, jag håller på att beta av listan. Annars hade jag sannolikt aldrig snubblat över honom.

      Delete
  8. Jag hade planer på att läsa Vitlöksballaderna men det blev aldrig av och nu funderar jag på att sätta upp boken på listan igen:).

    ReplyDelete
  9. Tre böcker jag inte läst, men Vitlöksballaderna väntar i bokhyllan

    ReplyDelete
  10. Det hade jag ingen aning om, att Moberg idealiserade landsbygden så. Innan han ändrade sig :)

    ReplyDelete
  11. Vitlöksballaderna lät intressant, liksom den där novellen av Moberg med en twist på slutet. ;-) Tack för spännande tips!

    ReplyDelete