Wednesday, June 24, 2015

Om oralsex och dåliga flickor

Har ni tänkt på att oralsex för kvinnor så ofta används som markör för "dålig flicka"?

Till exempel i Stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa. Eller i filmversionen av Gillian Flynns thriller Gone girl.

Låter hon sig bli slickad så är hon ond! Eller kommer att dö i nästa scen. Eller både och.

Om alla författare hade låtit Liv Strömquist kommentera manus innan utgivning skulle beskrivningarna av kvinnors sexliv i litteraturen ha sett mycket, mycket annorlunda ut.

8 comments:

  1. Men. Nämns oralsex ens i böcker? Jag läser Adorjáns novellsamling just nu, och igår var det en sådan scen och jag blev lite fundersam just på hur ofta det ens tas upp. Tycker det är mer pålar och grottor än oralsex dessvärre..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju just det! Litterärt sex är så hopplöst inne på "pålar och grottor" och annat nämns bara som en markör för att tjejen är "dålig". För vettiga beskrivningar av kvinnokroppar måste man satsa på lesbiska författare, de gör ibland lite mer verklighetsbaserade skildringar.

      Delete
  2. detta har jag missat fast jag läst böckerna... men Maria Magdalene ansågs "dålig" för hon tvättade Jesus fötter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men vad är det för lat karlslok som inte ens orkar tvätta sina egna fötter utan ska ha kvinnlig uppassning till precis allt... Och så får hon dessutom skit för det?

      Delete
  3. Blev mitt inlägg bortsållat som jag skrev imorse?! Skrev jag något för vågat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte sållat bort något! Ditt vågade inlägg verkar ha försvunnit på vägen, kan du inte snälla skriva igen?

      Delete
    2. Å, jag minns inte riktigt hur jag fick ihop det :-) Och det är svårt att ett dygn senare skriva något med samma glöd som man initialt känner när man läser ett inlägg och vill ge ett svar direkt.
      Men jag reflekterade mest över att jag nog aldrig överhuvudtaget läst en bok där en tjej får oralsex.
      I böcker tenderar tjejer att 1) bli våldtagna eller 2) vackert älska med någon de är kär i. Avarter som oralsex ägnar man sig inte åt! Inte heller tar man för sig, är påstridig och tvingande, har en "knullkompis" eller är lite kåt. Kanske är det för att tjejerna vet att författaren isåfall kommer att låta mörda dem?!

      Delete
    3. Precis! Det finns förstås undantag, som Kerstin Thorvall som skriver om en kåt kvinna i "Det mest förbjudna". Men hon går inte heller ostraffad! Jag hoppas att det kommer fler böcker i framtiden som har rimligare och ärligare beskrivningar av kvinnor och sex.

      Delete