Thursday, June 25, 2015

Oliver Twist - första boken

Den gula huliganens pappa och jag läste ut första boken ur Oliver Twist - det tog oss ca nio månader! Den är nämligen inte alls någon lättläst barnbok utan en redig tegelsten. Visserligen rolig och språkligt smart på många ställen - men fruktansvärt lång.

Jag trodde att jag läste Oliver Twist sisådär i mellanstadiet och att det var en ganska kort berättelse: Oliver har det jobbigt på barnhemmet, rymmer till London, hamnar hos Fagin och beordras att bli ficktjuv, lyckas komma loss och få bo hos en snäll gammal man, snipp snapp snut och så var sagan slut.

Så är det inte i evighetsversionen vi just har läst. På nio månader har vi alltså bara klarat av del ett och Oliver sitter i knipa hos elake Fagins råbarkade banditvänner och är inte i närheten av ett lyckligt slut. Det jag läste som barn måste ha varit en bearbetad kortversion, kanske fem procent av hela originalverket.

Jag måste läsa vidare för att se hur det går för mesproppen Oliver, men jag gör det under viss protest.

Någon borde ha skickat Charles Dickens på en kurs i "less is more".

No comments:

Post a Comment