Sunday, June 28, 2015

Doktor Zjivago

Ännu en nobelpristagare: Boris Pasternak och ryska revolutionsklassikern Doktor Zjivago

Den unge Zjivago har en livslång förälskelse i en kvinna - tyvärr inte hans fru. Men det är inte hans enda problem: första världskriget övergår i inbördes strider och den ryska revolutionen lämnar knappt någon oskadd. På landsbygden fortsätter rebeller strida mot bolshevikregimens trupper och Zjivago hamnar i kläm.

Det handlar mycket om tåg, om svält och köld och om ganska uselt föräldraskap.

Men det handlar också om mycket mänskliga människor. De är inte alltid rationella, de gör dumheter och de velar. Så är det ofta i ryska klassiker. Jag tycker det är mycket sympatiskt, det känns trovärdigt. Om än frustrerande, när mörkret faller och armén närmar sig men Lara och Zjivago tramsar fram och tillbaka om huruvida de ska fly eller inte...

En fin klassiker, storslagen och ändå lättläst.

5 comments:

  1. Den här klättrar just nu på min lista :)

    ReplyDelete
  2. Denna läste jag när jag var ung, men skall villigt erkänna att jag inte kommer ihåg så mycket av dem. Borde verkligen läsa om den någon gång.

    ReplyDelete
  3. Läste du den på svenska eller engelska? Vad jag läser har svenska översättningen från slutet av 1950-talet kritiserats och jag är osäker på om det finns nyare översättningar. Dessutom verkar den svår att få tag på på svenska. Kanske lika bra att köpa en engelsk upplaga direkt istället för att leta begagnat på svenska?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste på svenska, en version från biblioteket och oklart hur gammal den var. Jag läser inte översättningar till annat språk om det inte är väldigt välbefogat, original eller svenska brukar bli bäst! Men kolla med ditt närmsta bibliotek, de kan ju ha olika utgåvor att kika på :)

      Delete
    2. Tack för svaret! Kolla biblioteket innan jag köper var en bra idé, jag har fått för mig att jag vill ha alla nobelpristagare i bokhyllan så jag tänkte inte ens på biblioteket. Har läst många översättningar till engelska men just ryssar föredrar jag på svenska av någon anledning. :)

      Delete